Medicine, for you!

Det er kommet inn så mange medisinspørsmål at jeg vet ikke helt hvor jeg skal begynne! Virker som jeg har en god del medisinspirer der ute til blogglesere. Og det liker jeg. Liker at dere er så interessert i studiet mitt. Tenkte at jeg begynte å svare på noen spørsmål skriftlig, og så tar jeg en videorunde til helgen når jeg har bedre tid til redigering og sånt. Er en god del spørsmål da, så kan hende jeg må dele det opp enda mer. Uansett, nok snikk snakk. Lets begin!

Du, det kan jeg gjerne komme å gjøre. Hadde vært kjempekoselig og besøkt den gamle skolen min igjen. Men da må du lage en plan med en av lærerne dine, slik at jeg ikke bare møter opp og snakker til meg selv. Hehe. Fag jeg hadde sisteåret på Follo var de obligatoriske fagene (norsk, gym, historie, religion++) og til valgfag hadde jeg S matte, biologi og kjemi. Andre året hadde jeg de samme valgfagene, sammen med fysikk.

Jeg har igjen 3 år og 4 måneder til jeg er ferdig utdannet lege. Det er virkelig ikke lenge det. Litt rart å tenke på at snart er det ikke lenge til jeg kan ha mine egne pasienter, skrive ut mine egne resepter, hjelpe andre mennesker, spre glede, gjøre nytte, tjene penger, leve livet, jobbe i turnus. Ååh, så mange spennende faktorer! Kjenner jeg gleder meg. Men foreløpig veldig fornøyd med å være student.

Spør du meg dette spørsmålet om en måned, får du et helt annet svar. Hehe, neida. Men det er sant at svaret mitt varierer litt. Helt i begynnelsen hadde jeg visst sagt til medstudentene mine at jeg ville bli kirurg, for jeg snakket med en gammel kjenning her om dagen og han hadde fått for seg at det var det jeg skulle bli. Selv måtte jeg le, og bare. Har jeg sagt det? For kirurg har jeg funnet ut at jeg ikke skal bli. Alt for mye blod og gørr for min smak. Tanken om å bli gynekolog har også slått meg, men da jeg forstod hvor mye kirurgi det innebar slo jeg fra meg den tanken. Da jeg jobbet på dialysen i fjor sommer prøvde overlegene der og overtale meg til å bli nefrolog, men jeg tror ikke helt at jeg ender opp der heller. Allmennlege som min mor, eller fylkeslege som min far tror jeg heller ikke at jeg blir. Men dette var vel ikke et spørmål om hva jeg ikke skulle bli. Så hvis jeg tenker nøye på hva jeg tror kunne vært interessant så må det være å jobbe med barn, eller å bli dermatolog. Det er i alle fall hvor tankene mine er nå. Men hvis du spør meg igjen om et år har jeg sikkert et helt annet svar.


Oh, this is a good one. En ting er i alle fall sikkert og det er at hovedgrunnen til at man vil bli lege bør ikke være det at man tjener en del penger. Selvfølgelig er det bra å velge en utdanning med god øknomisk trygghet, men pengene bør ikke være hovedgrunnen til at man vil bli lege. (Ikke det at man tjener så mye heller, man tjener vel nok). Uansett, dette gjelder vel i alle slags type yrker. Hvis det er pengene som driver deg så vil man vel mest sannsynlig bli lei av jobben etter hvert. Man må ha en genuin interesse for faget for å klare å drive på med dette dag ut og dag inn etter at man er ferdig med utdanningen. Når det er sagt så tror jeg det er viktig at man liker mennesker, liker å prate og hjelpe andre. Det hjelper også på om man syns kroppen er spennende og ivrer etter å lære mer om hvordan kroppen fungerer. Jeg syns det er gøy når jeg ser en sammenheng med det vi leser. Altså når jeg kan relatere ulike tema til ting jeg selv har opplevd eller kjenner andre mennesker som har. Men man burde vel bli lege for å hjelpe andre. Det er det hele yrket dreier seg om. Gjøre pasienter frisk og fornøyd!

Dette spørsmålet føler jeg egentlig er ganske individuelt. Vi er alle forskjellig og har ulike ting som motiverer oss. Men jeg kan gjerne fortelle hva som gir meg motivasjon, når man egentlig har lyst til å kaste skoleboka i bakken og krype under den varme, gode dyna og glemme alt. Jeg har lært meg at det er veldig viktig å ikke presse seg selv for mye. Det kan man gjøre i eksamenstiden, når det virkelig gjelder. Men samtidig så må man vie en god del tid til skolearbeid hvis man har lyst til å se gode resultater. Det hjelper kanskje også å begynne med det du syns er mest interessant og gjør unna det først. Da vil man forhåpentligvis komme i en god lese-stemning og det blir lettere å fortsette med det som er litt mer kjedelig. Ellers elsker jeg å lage lister og oversikter. Jeg må følge en leseplan som jeg kan krysse av på slutten av dagen. Dette gjør at jeg føler jeg må gjennomføre, siden jeg har en plan som jeg må følge. Planen bør derimot ikke være for ambisiøs for da blir den ikke gjennomført. Jeg liker også å tenke slik at hvis jeg leser ekstra mye i dag, så kan jeg heller ta litt fri dagen etter å gjøre noe jeg syns er gøy. Litt avkobling i en ellers så hektisk skolehverdag er viktig. Tanken på at jeg blir smartere når jeg leser den boka, gjennomfører den oppgaven og så videre er også en god motivasjon. Da kan jeg eventuelt brife til andre med hva jeg kan, og så føler seg man litt bedre etter på for at man har lært noe nytt!

Det tror jeg var alt for denne gang, men kommer en ny runde (med video) i helgen. Er fortsatt en god del spørsmål som ikke er besvart, så fortvil ikke om du ikke så spørsmålet ditt her!

 

9 kommentarer
    1. Bra svart..
      venter til helgen …
      svar på alle spørsmål, selv om det kan ha blitt svart i en video for 4 år siden..

    2. Virker så spennede å studere medisin!
      Kunne du fortalt kort litt om fagen (om det heter det?) du har? Og går undervisnigen på norsk, eller engelsk, og hvilket språk har fagbøkene dine?

    3. når du sier du leser et emne, er du da på forelesninger på skolen eller sitter du hjemme og leser? og er du nødt til å delta på så og så mange forelesninger hver dag/hver uke, eller kan du lese i ditt eget tempo? er det innleveringer av oppgaver som du får vurdering på, eller er det kun eksamen du leser deg fram til?
      litt mange spørsmål, men jeg synes medisinstudiet virker interessant og har ikke noe peiling på studier fra før 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg