Extensions, extensions..

For en fengende overskrift da dere. Lurer nesten på hva jeg skal skrive om. Hehe, men fra spøk til alvor. Jeg føler jeg har prøvd en del innen extensions siden jeg første gang satt på meg keratinfester i 2007 og tenkte jeg skulle dele mine erfaringer med dere. Mange som sender meg mail, facebook-meldinger eller kommentarer og spør spørsmål angående temaet, så da kan jeg vel like så godt lage et samleinnlegg. Jeg var 17 første gang jeg satte på meg hårforlengelse. Den gangen var det ikke i nærheten av like populært som nå, og jeg tror de fleste vennene mine fikk litt sjokk da jeg plutselig kom med langt, flagrende hår på skolen. Selv husker jeg at jeg var i lykkeland. Jeg hadde bestandig ønsket meg langt, tykt hår og siden mitt hår ikke ville gi meg det var extension løsningen. Kjæresten jeg hadde på den tiden var ikke like begeistret da. Håret var kanskje fint og flott, men tror han syns det var litt skremmende å ta på alle de rare festene jeg hadde i hodebunnen. And I don’t blame him. Det er kanskje litt creepy. Gud vet hvor mange kleine øyeblikk disse festene har skapt i løpet av de fem årene.

De første årene fram til 2011 brukte jeg ikke noe annet enn keratinfester. Jeg hadde noen måneder med med “pause” hvor jeg lot håret få hvile, før det var på tide med en ny runde igjen. Når jeg tenker tilbake på det nå, skulle jeg kanskje ha latt håret mitt få “hvile” litt lengre enn det gjorde. Det har ikke akkurat blitt tykkere med årene. For det er ingen hemmelighet at extension sliter på håret. Så, hvor mye skade extensionet gjør på ditt eget hår, det er en viktig faktor når man skal sammenligne ulike hårtyper. Andre ting som spiller inn er kvalitet og holdbarhet på håret, pris og hvor godt disse festene egentlig synes.

Keratinfester eller punktextension er små remser med hår som man smelter på sitt eget hår via en varm tang. Festet blir da en liten hard klump med keratin og hvis det er første gang du prøver dette kan det være litt ubehagelig de første dagene. Men det er utrolig hva man venner seg på. Jeg bruker vanligvis å ha fra 90-120 keratinfester i håret for å få nok fylde og tykkelse. Det positive med punktextension er at festene nesten ikke synes. Man kan ha håret i hestehale, lage fancy hårtopper uten å bekymre seg for at andre skal se festene dine. Holdbarheten er vanligvis fra 3-4 måneder. Selv fikk jeg høre første gang jeg tok det at jeg kunne ha festene i 6 måneder før jeg byttet, men det anbefaler jeg ikke. På slutten ble håret mitt en stor floke der festene hadde vokst ut, og det ble mye mer slitasje enn hvis jeg hadde tatt de ut tidligere. Det negative med keratinfester er som sagt at de sliter en god del på ditt eget hår. Selv om man bruker et middel for å løse opp festene, sitter litt igjen på ditt eget hår og det blir en del floker som skal løsrives før man har fått ut alt. Derfor tror jeg det er viktig at hvis man velger keratinfester at man ikke har dem i forlenge. Prisen ligger rundt 1000-2000 kroner hvis man kjøper festene hos en extension-butikk og får noen til å sette dem på deg. Hos frisør koster det litt mer. Sist gang jeg satt på keratinfester hos frisør betalte jeg vel 5000 eller noe. Dyrt var det i alle fall!



Mikroringer prøvde jeg for første gang i 2011. Det er det samme konseptet som keratinfester bare at man kliper på noe som for meg ligner på en perle man brukte å perle med i barnehagen. På denne måten slipper man å varme opp en tang som sliter på håret for å feste festene. Fordelen med mikroringer er altså at det sliter minst mulig på håret. Tror det er (bortsett fra clips) den mest skånsomme extension-metoden for håret. I alle fall føler jeg det selv. Problemet med mikroringer derimot er at festene vises utrolig godt! Man kan skjule dem hvis håret er nede, men med en gang man prøver å lage en hestehale så kommer de små “perlene” fram. Dette er utrolig irriterende siden mikroringer er så skånsom mot ditt eget hår. Hadde det ikke vært for festene ville jeg satset på denne typen hår. Her og bruker jeg 90-120 fester. Holdbarheten er 3-4 måneder, men noen kan ramle ut før den tid. Prisen er litt billigere enn keratinfester.

Tape extension prøvde jeg for første gang i sommer. Før jeg skulle flytte til Stavanger. Jeg hadde lest mye bra om tape extension og var ivrig etter å prøve det selv. Tape extension går ut på at man lager en sandwich. Man har en remse med extension og tape, legger litt av ditt eget hår på denne remsen og deretter en ny remse med extension og tape som skal ligge som et lokk på toppen. Det positive med tape extension er at festene gjemmes godt. Man får skikkelig fylde i håret og det faller veldig naturlig. Festene varer i 1-2 måneder før man må feste de opp på nytt. Kan da bruke det samme håret. Alt i alt syns jeg tape extension virket som en skikkelig bra metode, helt til jeg skulle ta dem av. Det var nesten umulig å få ut alt limet/tapen og jeg gikk rundt med små limklumper den første dagen. Mye av mitt eget hår gikk tapt i prosessen og det føltes ut som det gjorde mer skade enn nytte. Dette gjorde meg litt skeptisk til håret. Men de fleste toppbloggerne bruker sånn type hår uten å klage, så kanskje de har en bedre måte å fjerne håret på enn jeg hadde. Prisen er litt dyrere enn keratinfester.

Man kan vel konkludere med at de ulike typene extension både har fordeler og ulemper. Akkurat nå er det viktig for meg å kunne ha håret oppsatt og jeg gikk derfor for keratinfester denne gangen. Skal ha de i til etter jul  og så skal jeg la håret mitt få en pause. Clips extension kan jeg jo også bruke. Er bare litt creepy og ta håret av og på hver morgen og kveld, pluss ganske kjedelig. Så jeg satser på at noen utvikler en ny type extension som jeg kan prøve. Det viktigste er at det er skånsom for håret og at festene ikke synes. En ting er i alle fall sikkert og det er at jeg er avhengig av disse hår-greiene. Langt og fyldig hår for the win!


Så da håper jeg at dette kom til nytte for noen! Bare spør hvis det er noe mer noen lurer på ♥

18 kommentarer
    1. Når man skal ta ut de tape extensione, så må man bruke en speisell spray som frisøren har, du må ikke rive dem ut 🙂

    2. hei. det eg har erfart er at tape extention man kjøper på nett og får noen til å feste de for deg er ikke noe bra i det hele tatt. og som eg ser, du hadde vansker med å få ut. Tape extention som topp bloggerne bruker er mye bedre. De fleste bruker Hendrix hair sitt eget merke på tape extention som nok er veldig bra 🙂 noe som er helt det samme er HairTalk som er tape extention man får hos noen utvalgte frisører. dette bruker eg nå etter at eg mistet halve håret mitt pga keratin fester . Dette håret vil eg virkelig anbefale. Det koster en del å ta på første gangen. fra 5000-9000. alt etter som hvilken frisør man tar hos og lengde 🙂 men man har håret lenge ! eg har hatt mitt hår i 8 mnd nå å det er like fint som nytt 🙂 ikke som de eg kjøpte på nett som ble stygt etter en mnd eller to

    3. jessie: Aah, det er forståelig. Jeg har ikke kjøpt tape-extensionet mitt på nett da. Kjøpte det hos en extensionbutikk og det var ikke billig. Fikk en frisør til å sette det på meg. Men kanskje hvis jeg hadde prøvd hendrix hair hadde jeg blitt mer fornøyd 🙂
      Merket forresten at tape extension-håret jeg hadde holdt seg veldig godt. Var nesten ikke noe forandring fra da jeg satt dem i til jeg tok dem ut. Bare så synd at tapen på det håret jeg hadde var så umulig å bli kvitt ;p

      🙂

    4. hvor lenge vil du anbefalt å være i las vegas for noen som aldri har vært der? med tanke på jet-lag osv.

    5. Jeg sverger til tape om jeg skal ha extension. Går bare til frisør å tar av festene/renser/setter på igjen 🙂 Mistet svært lite av mitt eget hår 🙂

    6. Jeg har prøvd keratin-extensions tidligere, men siden håret ble ganske tørt/slitt av det,
      har jeg lyst til å prøve clip-on. Lurer på om du har prøvd forskjellige typer, og har noen å anbefale? 🙂

    7. Jeg har clips-on go had lyst på keratin-extensions ! men på clips-on så fikk jeg flokker med en gang nesten altså floker rett bak øret!! jeg vil det ikke bort, for når jeg børstet det falt clips-one extensions av. jeg lurer på o keratin-extensions får fort floker!! jeg skal ha det om en mående eller nå sånnt så trenger svar !!:)<3

    8. Sitter og vurdere om jeg skal ta permanente extensions til i sommer, men sliter med å bestemme meg. Har mest lyst på keratin, men siden jeg har så tykt hår hadde det kostet 8000-10 000 for hår og påsetting hos frisør… Hvor satte du på dine? 🙂 (Jeg har veeeeldig tykt hår) Vurdere også om jeg skal kjøpe extensions hos Luxushair for så å sette dem på hos frisør, siden dette blir billigere. Men tror du mamma hadde greid å sette på keratin- eller tapehair? Tapehair ser jo ikke så vanskelig ut å sette på. Ble litt langt dette, haha 🙂

    9. Hendrix hair er dritt teipen taes ikke av skånsomt der de river og sliter og håret ser ødelagt ut,føler meg lurt av bloggerne som skryter av dem,håret virket flisete og. Greit de får nytt hver månede.noe vanlige folk ikke har råd til.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg