God morgen!

Hei og god morgen søtinger! Det er kanskje ikke akkurat morgen enda, men denne frøkna ligger fortsatt i senga omringet av rosa puter, en sau og ei stykk veldig stor fysiologibok. Ligger også et par ørepropper ved siden av meg. Men hvordan de kom oppe i senga, eller hvem sine det er har jeg ikke peiling på. Anyways, for å komme i gang med denne dagen, tenkte jeg å svare på noen spørsmål jeg har lovt å svare på ei stund nå, men enda ikke fått tid til å gjøre. Hehe, so here wi go!

Om du ikke er fylt 18 år når du begynner er ikke det et kjempestort problem. Du vil gå glipp av noen utesteeder, men det er vel ikke det viktigste. Du takker ikke nei til medisin, for å vente noen år slik at du er gammel nok til å dra ut. Dessuten er fadderukene lagt opp slik at det er forspill sammen med faddergruppa di først, og det kan man være med på. Det er så variert program i de 14 dagene med fadderuker at jeg er helt sikker på at du får med deg det meste. Rebusløp på sykehuset, jungelrebus i bymarka, gutte-jente-vors, medisinskeleker, idrettsdag, tur til pirbadet, kosekveld med faddergruppa, pup-til-pub, grilling på festningen og mye mer! Det er bare å glede seg!

Jeg kom inn på medisin direkte etter videregående. Husker jeg var i La Manga da jeg fikk beskjeden. Jeg hoppet bokstaveligtalt i taket av glede. Sto der og hylte opp og ned og visste ikke helt hvor jeg skulle gjøre av meg hen! Hehe, husker det som om det var i går. Var i alle fall veldig fornøyd! Det var selvfølgelig ikke enkelt å komme rett inn på medisin.Det innebar mye jobbing med fag på videregående. Men jeg hadde to foreldre som støttet meg og ga meg motivasjon til å lese videre når jeg ble lei, og det gjorde ting mye lettere. Hemmeligheten er å jobbe flittig med skolearbeid, i alle fall funket det for meg. Og siden begge foreldrene mine er leger, var det en liten push også.

Hvis jeg skulle valgt noe annet. Hm, that’s a tricky one! Jeg vurderte faktisk å søke på handelshøyskolen i Bergen på førstevalg, i stedet for medisin. Men etter mye fram og tilbake ble den ideen lagt bort. Kunne helt sikkert ha trivdes godt der også. Ellers hadde det vært litt moro og vært advokat!

 

Det jeg brukte som inspirasjon til å jobbe med skolefag var det at det var gøy å lære noe nytt. For meg sa ga det en god følelse når jeg hadde jobbet hardt med skolearbeidet og faktisk følt at jeg hadde lært noe. Om det var å regne med X og Y, lære seg noe om andre verdenskrig, eller buddhismen, forstå forskjellen på syre og base, plukke blomster til biologiprosjektet eller what ever. Jeg syns det var gøy å lære alt dette, gøy å bli smartere og det var en viktig faktor til å få meg til å jobbe. Med tanke på at utseende mitt ikke gir meg credit for smarthet, så må jeg jobbe ekstra hardt for å motbevise alle de dømmende. Det var også en motiverende faktor det å jobbe mot et mål (altså å komme inn på medisin). Sett deg et mål, eller gi deg selv en belønning når du har klart å lese mye til en prøve. Organiser ting i lister, slik at du har oversikten. Dette funket i alle fall for meg.

Når det gjelder regne/skrivehastightene opp mot eksamen så jobbet jeg nok flere timer hver dag. Inkludert lørdag og søndag. Men jeg kunne selvfølgelig ta meg noen fridager hvis det skjedde noe spesielt. Masse lykke til i alle fall! ♥

Nå må jeg komme meg opp! Brukte litt lengre tid på dette innlegget enn planlagt.

Ha en fin dag alle sammen!


 

5 kommentarer
    1. Regne-og skrivehastighet er ganske enkelt hvor raskt du greier å skrive/regne innenfor en gitt tid, som under en eksamen 🙂

    2. Du er en inspirasjon for meg! Og dette innlegget inspirerte masse. Det er herlig å se at du har kommet så langt du har gjort, og hatt den ståpåviljen du har. Håper jeg en dag blir like flink som deg, for jeg har 1 mål som jeg også har hatt hele livet, og det er å bli lege. Jeg er bare så utrolig bekymret for om jeg kommer inn eller ei.. Går i 10’ende nå, og har 5,4 i snitt! Så har jo fortsatt litt å jobbe mot.. vet at du hadde 5,8 i snitt da du kom inn på medisin, men vet du hva snittet er nå i Trondheim, og eventuelt andre plasser? 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg