Søndagstema – studieteknikk

Da var det på tide med et nytt søndagstema. Føler søndagstemaene mine har vært litt humpete den siste tiden. Noen søndag kommer de, mens andre ikke. Alt er vel avhengig om jeg har en god ide, eller om tiden strekker til. Vil ikke skrive et dårlig innlegg bare for å skrive noe heller hvis dere skjønner. Og tiden den blir jeg virkelig aldri klok på. Men hyggelig at så mange setter pris på disse innleggene mine i alle fall. Etter ønske fra noen av dere, tenkte jeg at dagens tema skulle handle om studieteknikk. Jeg er absolutt ingen proff, men tenkte å dele hvilke metoder som fungerer for meg. 


// Haha, prektig sa du?

Det aller viktigste for meg er å organisere. Jeg må skrive ned alt jeg skal gjøre, lage lister og deretter ha gleden av å krysse ut punkter jeg har gjennomført. La oss foreksempel ta muntligeksamen jeg skal ha om ikke så lenge. Når jeg nå øver til den har jeg skrevet meg en dag-til-dag-plan som innebærer i detalj hva jeg skal ha gjennomført i løpet av dagen. På denne måten har jeg ingen unnskyldning til å sluntre unna og jeg vet med meg selv at den vil bli gjennomført.

Hvis ikke jeg har en plan, ville jeg nok bare utsatt øvingen til neste dag, og neste dag igjen og øvingen hadde ikke blitt effektiv i det hele tatt. Planen vil også være en oversikt over alt jeg skal komme meg igjennom og jeg vil ha en hvis peiling på hvor langt jeg er kommet i prosessen.


// Helgens plan. Føler i alle fall at jeg har vært litt effektiv. Selv om det betydde å ofre lørdagskvelden!

Da jeg gikk på videregående brukte jeg å gjøre akkuratt det samme. Lage meg en plan som varte i omtrent to uker. Der det stod når jeg skulle øve til den prøven, når jeg skulle gjøre matteleksa og så videre. På denne måten lå jeg alltid foran tiden og følte i alle fall selv at jeg hadde kontroll.


// Siste året på videregående var jeg sa effektiv at jeg gjorde kjemi på stranda da jeg var på påskeferie i La Manga. Hadde kjemiprøve like etter på, så jeg var vel pent nødt til å øve.

Når det kommer til selve måten jeg bruker å studere på, er det litt forskjellig avhengig av hva det går ut på. Handler det om matematikk er vel det lureste man kan gjøre å løse så mange matteoppgaver som mulig slik at man skjønner hvorfor man gjør det og utregningen sitter i fingrene. Er det en biologitentamen man skal øve til brukte jeg en litt annen framgangsmåte.

Det første jeg bruker å gjøre er å finne ut litt kort fakta om det jeg skal lære meg. Søk på google, spørr foreldrene dine eller noen andre personer med god allmennkunnskap. Da blir jeg litt mer forberedt før jeg skal sette meg ned og bruke timesvis på å lese. Da jeg skulle lære meg om hjernen i høst brukte jeg pappa for alt det han var verdt og fikk han til å fortelle meg litt basis kunnskap da han skrudde sammen salongbordet mitt på byåsen.


Det andre jeg bruker å gjøre er å lese i læreboka om stoffet jeg skal kunne, søke på internett og skaffe meg så mye informasjon som jeg føler det er nødvendig å kunne. For hver gang jeg leser noe som jeg tror er viktig skriver jeg det ned i form av notater på Macen. Må innrømme at notatenen mer blir som et sammendrag der jeg har summert opp på min egen måte hvordan jeg forstår tema. Tror det er viktig å skrive ned stoffet på den måten slik at du skjønner det selv. Ikke kopier rett i fra læreboka, men bruk noen minutter på å virkelig forstå det du leser og så skriver man det ned med sine egne setninger.

Det tredje jeg gjør er å diskutere det jeg har lest med noen andre. Tror dette er det viktigste punktet på lista. I alle fall for meg. Nå får jeg testet kunnskapene mine og se om jeg virkelig har lært noe av det jeg leste. Dessuten kan jeg da få andres synspunkter på ting og kanskje få den aha-følelsen man får når man endelig skjønner noe. La oss si man skal prøve å lære seg fotosyntesen. Etter man har lest side opp og side ned er det lurt å fordøye alt stoffet med å fortelle hele regla til foreldrene sine. Da bruker stoffet som regel å sitte bedre, når man har diskutert det høyt med andre.


Det fjerde og siste jeg bruker å gjøre er å gå igjennom stoffet når jeg har lagt meg om kvelden. Dere vet når man legger hodet ned på puta og går igjennom dagen i hode. Da bruker jeg som regel å snakke høyt til meg selv om hovedpunktene til det jeg har lest på, gått igjennom og så videre. Blir som en liten repitisjon før jeg sovner og stoffet jeg har lært skal lagres i hjernen. Det er også viktig å gå gjennom notatene man har skrevet når man skal pugge litt ekstra før prøven og så videre.

Et annet lite tips før vi runder av dette alt for lange innlegget er at man må finne seg en motivator. Dette kan være alt fra lysten til å bevise at man kan klare det man vil, selv om andre ikke tro på deg. Eller det kan være en helgetur til en storby du har lyst til å besøke, kanskje et par nye sko eller gi deg selv lov til å kjøpe den kjolen du har siklet etter. En motivator kan være så mangt. For meg er det tur til London som får meg igjennom disse kjedelige lesedagene.


// En ny LV i samlingen hadde ikke skadet det heller! heheh.

Hvordan bruker dere å studere?

18 kommentarer

Siste innlegg