Søndagstema – avhengighet!

Avhengighet… Har både positive og negative sider. Det og endelig få tilgang på det man er avhengig av er en ubeskrivelig følelse de fleste ikke ville vært foruten. Mens på den andre siden kan avhengighet gjøre oss gale til vi tilslutt kanskje ender opp med å gjøre noe vi angrer på.

Avhengighet kommer i alle former og fasonger. Det kan være man er avhengig av å sjekke dørhåndtaket flere titallsganger i løpet av kvelden for å forsikre seg om at den er låst (må innrømme at jeg er litt guilty der), eller det kan være noe litt mer komplisert som narkotikaens avhengighetskapende kraft. Selv er jeg avhengig av mange forskjellige ting. La oss ta sminke for eksempel. Det er sjelden jeg beveger meg utenfor husets fire vegger uten et lag med pudder som kan dekke til sannheten. De eneste unntakene må være hvis jeg er syk og rett og slett ikke har energi nok til å pynte meg, eller hvis jeg har et stykk store solbriller å gjemme meg bak. Det er vanskelig å innrømme, men jeg er nok blitt litt for avhengig. 

Noe annet som jeg er helt klart avhengig av, er blogging. Er det noe som gjør meg irritert er det om jeg ikke rekker å poste et blogginnlegg før det er forsent. Og da mener jeg ikke premenstruell jente som er skumlere enn få. Gang dette med 10 og så har du meg en dag noen forhindrer meg i å blogge. Bare ta i sted. Skulle egentlig bruke kvelden på å blogge dette innlegget, men så okkuperer pappa meg, og så sitter jeg her et par timer for sent. Stressa som få, for å bli ferdig i tide. Hehe, uansett. Blogginga er som et narkotika jeg ikke kan leve uten. Skummelt hvor avhengighetsskapende denne skrivingen og posting av overflatiske bilder kan være.


Den skumleste avhengigheten er kjærlighet. Spesielt den som gjør deg blind slik at du ikke ser at du blir behandlet som en dritt. Man er så avhengig av å ha noen der at man helt glemmer fokuset for en liten stund. Og hvem vet hva som kan skje da? Man kan tåle så utrolig mye drittslenging, sjalusi og løgner, bare for å høre de tre ordene på slutten av dagen. “Jeg elsker deg”. Det er tre skumle ord skal jeg si dere. De får deg til å tilgi ting du absolutt ikke burde tilgi, akseptere det mest absurde og gråte deg i søvn for en tullete krangel. Og man skjønner ikke hvor galt det er før man til slutt kommer seg fri. Da gjelder det bare å krysse fingrene for at det ikke var for sent.


En annen ting jeg er avhengig av er oppmerksomhet, men nå føler jeg at jeg har delt nok om meg selv for en kveld, så det får vi ta en annen gang. Avhengighet er i alle fall noe skumle greier, som samtidig kan være spennende å utforske. Det viktigste å tenke på er vel at man passer på at det ikke går så langt at man faller utenfor stupet og mister fokuset om hva som egentlig er viktig her i livet.

Hva er dere avhengig av?

 

11 kommentarer
    1. Hm.. Jeg er ganske avhengig av kjæresten min, rett og slett! Jeg er også veldig avhengig av balsam (pga brusete håre), og blir rimelig sint om det er tomt 😀

    2. Er ganske avhengig av musikk. Uten musikk hadde jeg faktisk ikke klart meg igjennom dagen! Også latter og glede. En dag med bare gråt og slik går ikke, da er dagen etterpå ødelagt.
      Også liiitt ut av tema, men må få sagt det!
      Har lest bloggen din siden ifjor eller noe, husker ikke helt hvordan jeg fant deg men siden da har jeg vært fast leser. Jeg digger måten du er på, du virker så utrolig koselig! Når du var et år i utlandet var jeg så misunnelig at jeg kunne dødd! Du er grunnen til at jeg vil ut å reise så mye, oppleve verden, ha masse minner og mye å fortelle!
      Og utseende ditt er jo nesten et helt eget kapittel! Du er så pen, og nei – jeg er ikke lesbisk eller noe, er heterofil :p Måtte bare nevne det også, så du ikke ble redd. Hihi. Ikke slutt med det du gjør, for du må vite at det er folk der ute som setter pris på hvem du er! Jeg gjør det, er sikker på at flere gjør det samme. ♥

    3. Er faktisk avhengi av sminke, og jeg er bare 13 år så.. Hehe. Er også litt avhengi av godteri. Bare kjenner suget etter godsakene hver eneste dag. Noen uker siden jeg ikke har spist noe godteri e.l. på en hel dag! :p Jeg er også avhengi av å ha noen rundt med hele tiden, hvis jeg ikke har det, blir jeg lei meg og går helt for meg selv og sipper over det :p
      Btw, jeg elsker bloggen din! Har vært fast leser på den en god stund nå 🙂 <3

    4. Elsker at du skriver søndagstema! Ja avhengihetskap er noe dritt, jeg er vel avhengig av å se på kroppen min hele tiden. Liksom jeg tenker; er lårene mine store? Er magen min stor? Ser jeg tynn ut i denne buksa? Sånn har jeg det, jeg holder på å slutte med det for det er jo ganske slitsom det og. Nå prøver jeg å tenke; Thea du er absolutt helt perfekt, de som ikke liker deg for den du er – er ingen du trenger å bry deg om.

    5. jeg er avhengig av sovepiller – så foreldrene mine gjemmer dem fra meg. i tillegg er jeg avhengig av gutter. hvis det går èn dag uten at jeg har snakket med en gutt, uansett hvem, så kreperer jeg:(

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg