Søndagstema – sjalusi

Etter at Jonas, min trofaste bloggleser og bestevenn til Daniel, så fint foreslo at jeg skulle skrive om sjalusi på dagens søndagstema, kunne jeg ikke gjøre annet enn å høre på han. Dessuten føler jeg at jeg har relativt god erfaring med å oppleve sjalusiens bakside, så da passet det veldig “bra”.


Sjalusi er ikke et enkelt tema og jeg tenkte å skrive om sjalusi og forhold/flørting. Noen har kanskje blitt bitt av sjalusibasillen litt for mye, mens andre ikke merker noe til den i det hele tatt. Det beste er kanskje en mellomting, for man trenger litt sjalusi for at et forhold skal fungere. Selv merker jeg at hvis gutten ikke viser en eneste følelse med sjalusi, så får jeg det intrykket av at han ikke bryr seg. Og da kan man begynne å tråkke på en grense man absolutt ikke burde nærme seg. Bare for å prøve og bekrefte at han bryr seg littegrann i alle fall. Og her kan mye skje, som man helst skulle vært foruten når man tenker seg litt om.

Det er som å leke med ilden og da bør man har ganske god peiling på hva man driver med for å passe på at ingen blir skadet. Som regel når man prøver å gjøre noen sjalu så går det ikke som man selv vil. Det er ingen som vet akkurat hva en annen person føler og grensene til hva som er OK kan være helt annerledes enn dine. Det hele ender kanskje med snørr og tårer og et forhold som er litt svakere enn før.

Det motsatte av å tøye grensene er ikke så mye bedre det heller. En person som nekter deg kontakt med andre gutter, blir sint hvis dere er ute og spiser og du ser på noen andre enn ham, eller tvinger deg til å slette Nettbyen din fordi han skal ha kontroll over at du ikke “flørter” med andre. Dette er absolutt ikke sunt i et forhold, men når man først har havnet i denne situasjonen er det utrolig vanskelig å komme seg ut. Det sies at kjærlighet gjør blind, og det gjør den faen meg også. Man ser det ikke selv før man har kommet seg ut og vekk, og det hjelper ikke hvor mye familien din eller bestevenninnene dine prøver å fortelle deg at dette er absolutt ikke bra for deg.

 

Man burde kanskje skjønne tegninga selv når man relativt ofte gråter seg i søvn, men av en eller annen grunn så klarer man ikke det. Man er fanget inne i en liten boble og det skal ganske mye til før bobla sprekker og man kommer seg løs. Det jeg uansett prøver å formidle med dette her er at sjalusi kan få folk til å gjøre ting man egentlig ikke mener å gjøre. Det er en kraftig følelse de fleste ikke klarer å kontrollere. Og er man i en situasjon hvor man opplever sjalusiens bakside burde man prøve alt man kan for å komme seg vekk. Selv om det ikke er enkelt. Tror det er viktig å høre på venner og familie for de vet som regel hva som er best for deg!

 

Har dere opplevd mye sjalusi?

15 kommentarer
    1. Kan ikke du vær så snill ta neste søndagstema som aldersforskjell!? Hadde vært kjempebra 😀 Har lyst og høre tankene dine rundt akkurat det. Siden du forklarer alt så fint og enkelt så hadde vært litt kult å sett dine tanker rundt det. 🙂

    2. Akkurat det du forklarer i teksten over har jeg opplevd! Spesielt det der med sletting av nettby osv. I dette tilfelle fikk han meg til å slette alle guttene jeg hadde på nettby/facebook. Og jeg fikk heller ikke lov å snakke med gutter på skolen, eller jobbe med gutter på skolen og alt sånt. sjekka liksom mailen min og mobilen min osv! HATER SJALUSI

    3. Har opplevd at folk er misunnelig på meg, de vil få meg i trøbbel og de gjør alt for at jeg skal være ulykkelig og dum! Det foregår i klassen min spesielt!
      Liker meg ikke i det, prøver å komme meg vekk, men den personen ser ikke ut til å gi seg! Noen er ordentlig barnslige..
      Forresten bra skrevet!

    4. Bra skrevet! Ja, opplevd ganske alvorlig sjalusi.. Trusler pga guttevenner etc. Det var ikke mye gøy. Og jeg skal ikke la meg behandles sånn igjen!

    5. er vell litt av den sjalusie personen. men det går ikke ut av kontroll heldigvis! 🙂 prøver å tenke situasjonen fra hannes side også å det gjør det som regel lettere. fin blogg, hadde vært fint med kommentarer tilbake! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg