Søndagstema – masken!

Da er blitt søndag igjen, og det betyr enda et søndagstema fra meg til dere. Har forresten laget en egen kategori for søndagstemaene i sidemenyen slik at det blir enklere å finne igjen de som jeg har skrevet før. Denne søndagen tenkte jeg å skrive om det å gjemme ansiktet sitt bak et lag med sminke. Noe som jeg har ganske god erfaring med!

Jeg gikk vel i 8-9ende første gang jeg begynte å bruke sminke. Husker mamma ikke var særlig fornøyd med det, og hun tvang meg bestandig til å gå å tørke av meg foundation før hun kjørte meg til skolen! Haha, det skal ikke være lett dere. Etter hvert som jeg ble eldre hadde ikke mamma så mye hun skulle ha sagt, og jeg begynte å eksperimentere mer og mer. Jeg hadde en foundation som var alt for mørk til huden min og jeg sparte ikke akkurat på solpudderet heller! Det er ikke til å stikke under en stol at jeg hadde tidenes største foundationskille, jeg skal vel bare være glad for at jeg nå har lært! Det å være lys i huden er faktisk mye finere enn å være oransje eller unaturlig brun.

Tror mottoet mitt måtte ha vært jo brunere jo bedre! Haha, huff.

Man kan spekulere fram og tilbake hvorfor man egentlig begynner med denne sminken. Jeg husker jeg syns det var spennende og det at jeg ikke fikk lov gjorde det enda mer gøy! Tror også det at når guttene begynte å legge mer merke til deg når man hadde brukt timer foran speilet på å legge den perfekte maske, var en viktig faktor til å fortsette. Selvtilliten vokste også med antall lag med foundation man smørte på, og man følte seg virkelig fresh!

Jeg har aldri vært noe spesielt fornøyd med huden min, og det å legge et lag med foundation har vært med på å gitt meg den plettfrie huden jeg bestandig har ønsket. Tror at i en periode av livet mitt så hadde virkelig sminken kontroll over meg. Før så nektet jeg å dra på butikken, skolen eller på besøk til noen uten at jeg hadde lagt en lag med sminke først. Det var en tvangshandling som styrte livet mitt, og for å være helt ærlig så tror jeg ikke at jeg er kvitt den helt enda heller. Men jeg er på bedringensvei om man kan kalle det det. Jeg har kuttet drastisk ned på mengden sminke, og det gjør meg ikke så mye lengre om noen ser meg uten sminke.


// Haha, sammenlign bildet her med bildet over. Forskjell sa du? Eh, jaa!

Jeg hører mange si at det å legge et lag med sminke før man går ut kan sammenlignes med det å ta på seg en maske. At man prøver å skjule sitt virkelige jeg bak glitter og glam. Jeg er for så vidt enig i dette, selv om jeg ikke mener at det er noe galt med det. Ja, jeg skjuler vel huden min for omverdenen, men jeg føler ikke at jeg skjuler meg selv alikevel. Føler ikke at den personen jeg er skal defineres ut i fra om jeg bruker sminke eller ei. Her mener jeg at personlighet, oppførsel og utstråling spiller en stor rolle.

Det er ikke noe galt med å bruke sminke, men jeg har lært at det er en begrensning for hvor mye man skal bruke. Å finne en foundation som passer hudfargen din, og bruk litt rouge i kinnene tror jeg er en god løsning. Så kan man heller ta litt mer av når man skal pynte seg for en spesiell anledning.

Hva tenker dere rundt dette?
Styrer sminken livet ditt?

16 kommentarer
    1. så enig!! Selv bruker jeg kun litt foundation og/eller evt pudder i naturlige farger som passer huden min (+ mascara, rouge, sminke til øyenbrynene osv). Brunkremskille er ikke spesielt fint!
      har sagt det før, men må si det igjen; søndagstemaene dine er best! 😀

    2. Hanna, du er så mye vakrere des mer naturlig du er, du! 🙂 Jeg kjenner meg veldig igjen i det du skriver, nå har jeg faktisk kuttet ut med sminke helt. Jeg ødela rett og slett huden min med all foundationen, solpudderet, rougen osv, den så ikke ut. Men nå har den blitt bedre, jeg gjemte meg på en måte bak en maske! Jeg hater å gå rundt å føle meg stygg, og når guttene faktisk la mer merke til meg pga endringen jeg gjorde med sminken, fikk det meg til å fortsette! Jeg elsker søndagstema-innleggene dine, du skriver så bra 🙂

    3. Bra skrevet hanna! <33 Nei, det gjør det ikke på meg. Men det er jo fordi jeg har en mamma som er ganske lik din <3

    4. Jeg var på en butikk i Trondheim, på Torget. De selger MAC sminke der, så du vet sikkert hvor det er. Der fikk jeg hjelp av ei kjempeflink svenske som viste meg hvilken foundation jeg skulle kjøpe! Det var veldig kjekt! Så, nå har jeg en foundation som passer ypperlig til huden min! 😀
      Jeg bruker ikke så mye sminke til vanlig, men hvis jeg skal dolle meg ekstra opp, så tar jeg litt mer. Føler aldri at det ser bra ut, med øyenskygge, sikkert fordi jeg ikke kan det nok. Jeg som ser så mye på youtube sminke tutorials… Kanskje du har noen tips?

    5. Jeg var helt lik deg når jeg var yngre, og jeg tror dette er en del av det og vokse opp. Først brukte jeg bare masse masse mascara og eyeliner. Etter det ble det masse alt for mørk foundation…. Og så litt frem og tilbake, før jeg nå bruker ganske lite egentlig. Nå gjør det meg ingenting og gå uten sminke, ikke engang ute. Før….. jeg kunne ikke vise meg til kjæresten min når vi ble sammen engang, nesten ikke mamma fikk se meg uten sminke! Men, jeg tror dette var noe med det å vokse opp å se det selv på en måte. Husker ennå kjæresten min sa til meg når vi ble sammen (jeg ble 16 to måneder etter, og han var 18) “Du bruker så mye brunkrem, Line… Men, det kommer vell med årene”. Og jeg syns jo bare det var såå teit sakt. Selvfølgelig var det ikke noe som kom med årene. Nå må jeg rett og slett le av meg selv … Hehe! Eg problem jeg enda har da, er at når jeg bruker foundation må jeg ha foundation på leppene, fordi jeg føler at leppene mine blir så utrolig røde i forhold til ansiktet, noe jeg virkelig hater. Føler meg som en liten fjortiss når jeg er slik, men greier ikke å gå med disse røde leppene…..!

    6. Enig med deg! Jeg synes ikke at det har noe å si hvis du ikke er komfortabel med å vise deg for andre helt uten sminke, så lenge du lar personligheten din skinne gjennom! Og begrenser sminken, selvfølgelig! 🙂

    7. Line Hansen: Jeg er såå enig i det siste du sier Line! Jeg og HATER det faktumet at leppene mine er så røde i forhold til resten av ansiktet. Så litt concealer for å matte ned rødheten gjør ikke noe. Men er viktig å ha en leppestift over da (en lys en hvis du vil ha lyse lepper) slik at munnen ikke får samme farge som huden 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg