søndagstema – barbering og kroppshår

Da er det endelig tid for et nytt søndagstema! Hadde virkelig ikke planlagt at det skulle bli en pause på to uker, men så hadde jeg ikke planlagt å brekke foten heller, så regner med jeg er unnskyldt. Uansett, i dag er temaet barbering og kroppshår. Og jeg skal prøve å sette sammen et underholdene innlegg til dere!

Før vi begynner vil jeg få frem at dette er mine egne tanker rundt barbering og kroppshår. Det er ikke fasiten på hvordan det skal være, og det finnes helt sikkert noen som mener det motsatte av meg!


// Ikke så mye hår å finne på dette bilde nei!

Vi kan begynne innlegge med å dele en liten rar fakta om meg og barbering. Dere skjønner det at jeg bruker en mannlig barberhøvel til å gjøre leggene og resten av kroppen glatt og fin. Jeg sverger til Gillette Fusion og syns virkelig at den får jobben unnagjort. Vet ikke om det finnes flere jenter der ute som gjør det sammen, men en “gutte” barberhøvel er mye bedre enn den som er laget for oss jenter.

Noe annet som jeg syns er ganske morsomt å tenke på er det at når jeg leser andre blogger om jenter som skal gjøre seg fin for helga så skriver de som regel. “Nå skal jeg lakke neglene og barbere leggene”, og det er vel og bra. Men jeg leser aldri om noen som skal ta håret under armene eller den mer “hellige” plassen. Og hårene under armene vokser virkelig fort! Det tar ikke lang tid før det begynner å stikke ut små svarte tuster. Noe som jeg forøvrig finner svært irriterende. Spesielt hvis man er på trening og har på seg singlet. Da er det som om de skriker. “Well hello there. Se på meg a!”

Når man nettopp har kommet i puberteten og hårene plutselig begynner å titte frem, kan det være både spennende og litt skummelt på samme tid. Selv husker jeg at jeg syns det var litt ubehagelig og jeg ville ikke ha svarte hår voksende ut på upassende steder. Det ble ofte snakk om det kjønnshår der nede i venninnegjengen. Spørsmål som, hva skulle man egentlig gjøre med disse hårene. Fjerne de med høvelen eller bare la dem gro? Hva syns gutter egentlig om hår der nede? Finner de det tiltrekkende eller ser de helst at alt er fjernet? Så mange spørmål, og enda flere ulike svar.

Selv fikk jeg hårskrekken da jeg så en av lærerinnene jeg hadde på skolen naken! Der var det hår over alt, og da mener jeg virkelig over alt! Det tøt til og med ut av badedrakten og øynene mine ble merket for livet. Fra den dagen av blir jeg faktisk litt uvel av synet av kjønnshår. Hehe, ikke bra.

Så, hva skal man egentlig gjøre med alle disse hårene? Fjerne eller beholde? Det er vel uansett ikke noe hensikt med dem? Uansett hva man velger å gjøre er det viktig at man føler seg komfortabel med valget. Syns man hår er kult, skal man ikke føle seg presset til å fjerne dem. Og liker man dem ikke, er det bare å ta farvel. Noen vil kanskje lage små kunstverk der nede, men det ser jeg på som unødvendig bruk av tid. hehe.

Selv har jeg fått det inntrykket av at norske jenter barberer seg der nede. Nesten så man ikke vet hva kjønnshår er fornoe lenger. Kanskje ikke så rart når det mases om bikinilinjer og media oser av sex. Og hva er vel sexy med et hårete underliv?

Og når det kommer til hva gutter liker så tror jeg dette er veldig individuelt. Men erfaringer sier meg at gutter foretrekker at det ikke er alt for hårete der nede.


Hva mener dere? To shave, or not to shave?

38 kommentarer
    1. Shave, definitivt! Men vi i venninnegjengen har et lite problem.. Det har seg nemlig slik at når jeg/venninene mine har barbert bort kjønnshårene, så blir det rødt og kløende noen timer/en dag etterpå.. Vet du om det finnes noen måte å unngå dette på? 🙂

    2. jeg er heller ingen fan av kjønnshår. det er absolutt ikke sexy!
      anna: på kondomeriet og apoteket selger de et middel du kan smøre på etter barbering. det svir litt med det samme, men er absolutt verd det – da du slipper kløing og hovne hårsekker (altså, de røde prikkene). bare et lite tips til de som sliter med det. jeg har bare gode erfaringer med det ihvertfall 🙂

    3. Først og fremst, så er du ikke alene om å bruke høvel til menn. Vi bruker faktisk akkurat samme type! Hehe 🙂
      Og for det andre har jeg også sett læreren min i badedrakt med kjønnshårene stikkende ut på hver side. Ikke mye delikat! Jeg foretrekker glatt både under armer, der nede og på leggene 🙂
      Morsomt at du tar opp slike temaer som dette! Det gjelder så mange, men likevel er det et tema som ofte ikke blir snakket om. Fortsett sånn! 🙂

    4. Heeei! Husker jeg leste bloggen din vær dag et helt år, også plutselig sluttet jeg sann helt uten videre.. Å NÅ fant jeg deg på topplisten! Du fortjener det! Gratulerer massemasse :))

    5. To shave! Jeg bruker også mannlig barberhøvel, samme som deg faktisk! Tror de er bedre fordi mennene barberer mest i ansiktet, så derfor er den litt sterkere osv på bladene. Jentene sine er vel svakere pga vi shaver kanskje der nede, under armer, legger osv, og da burde ikke bladene på barbelhøvelen være så sterke. Hahah, bare det jeg tror! 🙂

    6. Shave, det er mer behagelig og mye penere! Men, du sier at det ikke er noen hensikt med hår og det er det da! Hårene der nede er til for å beskytte mot infeksjoner, bakterier osv mens håret under armene er der pga friksjon og fordi det fort blir svett og klamt der. Også skal jo kroppshåret holde oss varme.

    7. Not to shave! Kjipt å se ut som om du er prepubertal der nede også. Eller generelt være like glatt som ei kinesisk gutterompe. Skal være litt sandpapir på legg og armer, og litt pels der nede, bare ikke full bever. Et sted går grensa. 😛
      Snakker nå om preferanser hos kvinner så klart, og en av hovedgrunnene til å gå for den eldre modellen. Mindre sminke, mindre opphengthet i å fjerne alt av naturlige kroppshår.
      Fjerning av pelsen fører bare til pes og faenskap, det Kia skriver over meg stemmer på en plett!
      Det er også en god grunn til å ikke fjerne håret rundt rektum for oss menn. Samt at det med stor sannsynlighet stikker og klør noe inn i granskauen når det er på vei ut igjen.
      Og, det finnes selvfølgelig en mellomting mellom å se ut som overnevnte barnerumpe og en skjeggete dame som absolutt ikke bleker barten. Det virker bare som de aller fleste heller mot førstnevnte fremfor å gå for noe som minner om mellomtingen. Synd, men sant. Jeg skylder på media for deres forskrudde syn på kropp, sex og personlige verdier.
      sv: NEI! 😀 😀 😀

    8. Shave, shave, shave…. Hår er ikke bra!
      Bruker også mannehøvel… mye bedre enn f.eks venus. 🙂
      Ha en strålende dag =)))

    9. Shave! Men jeg barberer meg ikke i underlivet… føler ikke at jeg trenger det når jeg bare er tretten år x) <3 digger bloggen din!

    10. Jeg bruker samme barberhøvel, og den er HELT KLART bedre en alle som er laget for damer! Ang kjønnshår, bare for å svare på noe du skrev.. Så har man dem jo for å beskytte mot bakterier.. Men etter som jeg har forstått så gjør det ikke så veldig farlig å ikke ha dem heller… Jeg er hvertfall klar på hva jeg liker, jeg sier farvell 😉 Hehe! Elsker at du er så ærlig! At du kan skrive om ting som dette på bloggen! Sikkert ikke mange andre som hadde! You rock, Hanna!

    11. Jeg er bare 15 og fortsatt jomfru, men jeg liker ikke å ha hår. Jeg synes det er ubehagelig, så jeg tar alt vekk! Legger og under armene er jo nesten en selvfølge, spesielt om sommeren og våren!

    12. Full shavings, iallfall for min egen del.. og det er jo det som betyr noe, å føle seg vel med seg selv tar selvtilliten (i en grei form, vel og merke) til et nytt nivå! :- ) Gjør det DU føler deg vel med, så er alt bra. Personlig liker jeg ikke hårete steder liksom, haha. Mannlig barberhøvel ER best, ingen tvil. Av det til kvinner er den der.. breeze (?) best, syns jeg :- ) (men blir så fort “slakk” haha)

    13. jeg husker ikke om jeg har kommentert dette innlegget før, men jeg gjør det igjen jeg 🙂
      Jeg velger personlig å barbere meg både på legger, under armene og der nede. Det ser finest ut og jeg ser heller ingen hensikt med masse hår. Og når det gjelder på gutter, så syntes jeg de burde være barbert nedentil.

    14. Jeg lurer på en ting, når du bruker barberhøvel for menn, bruker hårene lengre tid på å vokse ut da eller er det ingen forskjell?

    15. Syns det er mest naturlig med hår, og når man blir vant med tanken er det faktisk ganske modent, kvinnelig og sexy.
      Jeg var av samme oppfatning som de fleste andre, men syns det er feil å la samfunnets normer fortelle meg at kroppen min er “feil”, så jeg begynte å spare. Først syns jeg det var skummelt og ekkelt, men nå har jeg blitt vant med det og er stolt av kroppen slik den er!
      Skrev en blogg for å reflektere over tankene og følelsene som dukket opp. Ta gjerne en titt på velkommentilminarmhule.blogspot.no

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg