Søndagstema – klåing og klipemerker!

Da jeg stod i kø for å kjøpe nattmat i går, møtte jeg Synnøve som nettopp hadde opplevd at guttene hun dro ut med bare stirret på puppene hennes fremfor ansiktet, og kom med det forslaget at jeg burde skrive om dette på dagens søndagstema. Siden jeg misliker sterkt når gutter bare fokuserer på kroppen, puppene og rumpa, i stedet for å prøve å bli kjent med deg, tenkte jeg at dette ville bli et passende tema å drøfte denne søndagen.


 
Som alle andre tema finnes det mange ulike synspunkt og meninger. Jeg gikk i klasse med en fyr som mente at hvis ei jente gikk ut med minikjole og høye hæler var det hennes egen feil om hun ble voldtatt. Dette fordi hun “fristet” gutten med å vise hud. Jeg kjenner jeg blir så utrolig irritert når jeg tenker på dette, fordi vi jenter har lov til å kle oss akkurat som vi vil uten at noen skal utnytte oss eller bedrive overgrep! Og det burde ikke være slik at vi skal være redd for hva som kan skje hvis vi tar på oss en lekker, kort og stram kjole.

Jeg er selvfølgelig klar over at hvis man kler seg utfordrende så må man tåle litt, men det finns begrensninger. En jente som pynter seg og tar på seg en fin kjole, forventer å få litt oppmerksomhet ute på byen. Men når man først har fanget guttens interesse vil man at han skal ta deg seriøs og ikke bare tenke på pupper, rumpe og sex. Noe som de fleste gutter sikker vil komme til å gjøre.

Noe av det verste jeg vet er guttene som ikke klarer å vente mer enn 10 minutter før de prøver å stikke tunga si langt ned i halsen din. Det er bare irriterende og usexy. Eller det når en gutt går “randomly” forbi deg og stikker handa under kjolen for å få et god tak i rumpeballen og etterlate et rødt klipemerke. Eller de som klasker deg på rumpa eller ender opp i transe når de stirrer på puppene dine. Åh, det finnes så mange av disse guttene der ute, og de burde virkelig hatt et kurs i “hvordan behandle ei jente på byen”.

Hadde det vært opp til meg så skulle vi hatt en ordentlig samtale, utveklse noen intense blikk og kanskje ende kvelden med litt utfordrende dansing hvor du har styringen. Men for å være helt ærlig tror jeg vel aldri at dette noen gang har skjedd. De fleste guttene tenker med feil hode!

Noen mener vel at jenter som kler seg utfordrende må tåle den teite oppførselen til de alt for fulle guttene, og at der er deres egen feil som valgte akkurat den kjolen eller overdrev en smule med sminken. Men jeg mener at en jente må få pynte seg slik hun vil, møte opp på byen med masse selvtillit og slippe å bekymre seg for alt det tullet hun mest sannsynlig blir utsatt for.

Helt til slutt vil jeg forresten påpeke at det er hyggelig med oppmerksomhet fra det motsatte kjønn når man er ute på byen, men ikke all oppmerksomhet er god oppmerksomhet. Noe av den oppmerksomheten man får kan man godt ha klart meg uten.

Hva mener dere? Hva syns dere jenter som kler seg utfordrende “fortjener”?

23 kommentarer
    1. Fint innlegg!
      Kan du ikke lage en video eller beskrivelse av hvordan du tar på løsøyevipper? jeg har prøvd, men får det ikke til.. vippene vil ikke feste seg, så jeg lurer på hva jeg gjør feil.. Du er jo proff på dette området 🙂 Fint å få inn denne teknikken før julebordsesongen!

    2. Jeg er helt enig med deg her!
      En jente som vil kle seg i kjole, ordne seg og er klar for en real tur på byen må få lov til dette uten at en eller flere “ekle gutter” skal stirre intenst, klå eller i verste fall voldta jenta. Jeg synes det er tragisk at flere der ute mener at når man kler seg litt utfordrende så kan man skylde seg selv at man blir voldtatt.
      Hallo? Hva er galt med verden, skal ikke vi jenter få lov til å pynte oss uten å gå rundt å være livredde for hva som kan skje? Vi er da mennesker vi også, og vi har full rett til å kle oss hvordan vi vil!
      Helt enig med deg, Hannah! Stå på, du har en suuper blogg! 🙂

    3. Nei, absolutt ikke!
      Jeg husker når jeg var på ferie i Hellas fer en god del år siden.. da kom det bare en random gutt fort og tok meg på rompa og gikk videre! Haha, jeg var ikke så gammel da heller så jeg var jo helt sjokka 😛
      Herregud, det er jo ikke som om vi kaster oss over guttene hvis de går rundt med litt lite klær 🙂

    4. Heihei!
      Vant akkurat Norgesmesterskap i fylleangst når jeg tok en bloggrunde å såg navnet mitt på bloggen din og husket samtalen vår… huff:P Men flott tema, det var det! 😀 Ha en fin dag! 😀

    5. Kjempe bra skrevet 😛 Jeg syntes att jenter kan kle seg helt etter slik de vil gå uten at en full gutt skal komme å overfalle deg! Vi kan kle oss slik vi vil. Og hvis gutter ikke kan respektere det så har de problemer!
      BTW takk for at du kommenterer på bloggen <3 kjempe koselig:P

    6. Er utrolig enig! På skolen min så klemmer alle guttene på jentene, tar den på rompene og på brystene. Det verste av alt er at jente ikke sier i fra, siden jeg er ny i klassen så var de ikke akkurat så veldig intrisert i å bli kjent med meg. De var mer opptatt med å klemme og ta. Jeg synes det er så motbydelig!

    7. Forsåvidt enig, men jeg synes det ser drøyt ut når halve puppen er ute, og trusa vises fordi kjolen er så kort. Mener ikke at gutter skal ta seg til rette av den grunn. Synes bare ikke det er fint :p

    8. Enhver jente elsker å pynte seg og se litt staselig ut når de skal kose seg en kveld ute på byen, så litt oppmerksomhet må vi jo tåle. Da mener jeg komplimenter, litt stirring og jeg kan dra den så langt: LITT klåing og slike ting. Til en viss grad hvor vi aksepterer det altså.
      Det jeg vet vi IKKE fortjener, i det minste, uansett hvor utfordrende et antrekk måtte være: er å bli voldtatt. Dette skjedde nettopp venninna mi, hun ble voldtatt og gjerningsmannen sa at han “plukket opp feil signal, og at han så ikke noe vondt i det, at det var hennes feil” på grunn av akkurat antrekket hennes. Vet du hva hun gjorde? Tok livet av seg. Hoppet fra en bygning. At noen kan finne en så grotesk og utilgevelig handling som “riktig” på grunn av et antrekk for en kveld, de er mildt sagt forstyrret og trenger et godt slag i hodet. Mulig jeg virker litt “desperat” på en måte, men er bare mildt sagt veldig engasjert angående voldteker på grunn av nettopp denne hendelsen..

    9. ELSKER at du har et søndagstema! Jeg er en ikke alt for stor jente som lurer på mye av dette du skriver da 🙂 Tør ikke spørre mamma. Tør heller ikke å spørre helsesøster på skolen, hun er rar og ikke noe intressert i noe jeg sier. Elsker bloggen din btw! Synes det er drøyt med unge jenter som går med puppene langt uttafor der de ikke skal være. Hvis guttenene/mennene skal ha noen å klå på så kan de jo prøve å skaffe seg kjæreste. SNAKK med jentene og ikke bare se på dem.
      Klem Anna 🙂

    10. Carolina: Fikk frysninger nedover ryggen når jeg leste det som skjedde med venninna di! Forstår godt at du engasjerer deg i saken, og det syns jeg er kjempebra at du gjør også! Voldtekt må være et av de verste tingene som kan skje et menneske, og det er ingen som fortjener det! Utrolig trist at venninna di ikke så noen annen utvei. Kan ikke tenke meg til hvor forferdelig hun måtte ha det! 🙁

    11. Er så enig med deg. Jeg blir så forbanna, spesielt om de ikke hører etter når jeg sier drit i. Da gir jeg de som regel 2-3 advarsler før de får seg en smekk i trynet. Vennina mi hadde vært på fest hu og gutta ga seg ikke ennå hu slo alt hu kunne i magen deres. Da blir det for ille altså! Gutta er nødt til å lære seg å RESPEKTERE oss jenter mer og styre SINE lyster.
      Jeg er ei sånn jente at jeg liker ikke at andre en om jeg har kjæreste klår på meg. Det er liksom kun forbeholdt til en spesiell person, eller om situasjonen er litt sånn at det passer.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg