Menstruasjon – månedens “høydepunkt”

I dag på PBL hadde vi om menstruasjon, mensen, perioden, jordbæruken. Ja, dere skjønner tegninga. Vi skulle finne ut hva er det som egentlig skjer med kroppen under menstruasjonen, og hva funksjonen er. Tenkte at dette godt kunne være et spennende tema for bloggen, så derfor tenkte jeg nå å skrive et innlegg om mensen!

Man kan vinkle dette temaet på mange forskjellige måter, og det er litt vanskelig å vite hvor man skal begynne. Men en god plass er kanskje å prøve å fortelle hva menstruasjon egentlig er fornoe.

Det er vanlig å få mensen for første gang når du er i tenårene, men man kan også få det så tidlig som 8 år, eller så “sent” som 18. Selv var jeg vel 13 og husker jeg syns det var helt forferdelig! Det å ha menstruasjon betyr at kroppen din er fruktbar og du er i stand til å bli gravid.


Menstruasjonen er regulert av hormoner, og i perioden før du skal ha menstruasjon slutter kroppen å produsere kvinnens to kjønnshormoner (østradiol og progesteron). Når konsentrasjonen av disse to hormonene synker kraftig i blodet, vil blodårene som går inn i slimhinnen til livmoren trekke seg sammen. Samtidig blir det frigjort et enzym som sammen med det at blodårene trekker seg sammen, bryter ned cellene i livmorens slimhinne slik at den dør.

Etter hvert går det små hull på blodårene som forsyner livmorens slimhinne, og den blødningen som oppstår løsriver den nedbrutte slimhinnen. Slimhinnerestene og sekret skylles da ut sammen med blodet, og det er dette vi kaller menstruasjonsblødningen.

Det at man får menstruasjonssmerter skyldes at muskellaget i livmoren får spasmiske bevegelser som gjør at den enklere kan kvitte seg med den nedbrutte slimhinnen, og disse spasmene opplever vi som smerter i nedre del av magen.

(Vil forresten påpeke at dette er en veldig forenklet forklaring på hva som skjer under menstruasjonen. Tenkte jeg måtte prøve å gjøre det så forståelig som mulig, så får jeg bare håpe at jeg lyktes)

Selv synes jeg at menstruasjonen er en irriterende ting. Blod og smerter er ikke alltid like behagelig, og det og hele tiden tenke tanken “Hva om jeg blør igjennom?” kan være ganske stressende. Men siden jeg er kvinne får jeg vel bare bite tennene sammen og leve med dette i ganske mange år til. Man mister ikke menstruasjonen før man er i 40-50-årene. 

– Hva syns dere om at jeg tar opp slike tema? Vil dere ha mer eller mindre av det?
– Flere enn meg som misliker mensen?
31 kommentarer
    1. Veldig bra innlegg! Synes du skal fortsette med det. Har kost meg med innlegger som dette (f.eks. om gutter og andre ting du har tatt opp). Synes det er bra at du skriver om emner som mange andre velger å ikke skrive om. 🙂
      Elsker bloggen din 😀

    2. Hei! Jeg lurte på et spørsmål.. Når det har gådd 4 uker (1 mnd), å ikke har fått mensen siden sist jeg hadde det, vet du hva det betyr? Er det noe farlig? Plis svar!

    3. OM eg mislikar mensen, herreguud så fælt det er. Spesielt smertene eg får første dagen :/
      Sysnt forresten du bør fortsette med tema som det her, veldig nyttig for mange vil eg tru:)

    4. Tina: Heisann Tina 🙂 Hvis det bare har gått 4 uker så trenger du ikke å bekymre deg, men det er selvfølgelig viktig at du forsikrer deg om at du ikke er gravid. Årsak til at mensen kommer litt sent kan være slanking, overvekt og andre ting som gjør at hormonene kommer ut av ubalanse. Er man ung/nettopp fått mensen, vil menstruasjonen være ganske uregelmessig i begynnelsen. Du skriver ikke hvor gammel du er, så er litt vanskelig for meg å vite om du nettopp har fått mensen, eller har hatt det i en lengre periode. Stort sett så er det ikke farlig at mensen kommer for sent, men har du hatt samleie er det viktig å utelukke uønsket graviditet.

      Klem Hanna : )

    5. Tusen takk! Jeg er 14 år og har hadd det over 1 år. Har hadd litt vondt i nedre del av magen, har også vært litt småkvalm.

    6. Jeg fikk det når jeg var 10, og har hatt j***ige smerter nesten hver gang! Hurra! Jaja, jeg er ei dame 🙂

    7. Elsker slike temaer!
      Jeg liker mensen, fordi det er en bekreftelse på at kroppen min er frisk! Og jeg elsker visdommen som kroppen min har; alt den ordner helt av seg selv – det finner jeg sååå fascinerende og jeg setter virkelig pris på det!

    8. Liker sånne temaer, jaa, men mensen er liksom ikke noe interessant å høre om etter min mening.
      Mensen er irriterende, haha -.-

    9. Huff, må si jeg synes litt synd i dem som har mens plager. Selv har jeg ingen plager, så jeg vet egentlig ikke hva folk snakker omO_o Fire dager med blødninger og 35 dager mellom hver gang uten smerter, PMS og alt det der. Venninnene mine hater meg!:P

    10. Veldig bra at du tar opp slike temaer! 🙂 Vil gjerne ha flere! jeg hater mensen, har det faktisk akkurat nå. Sliter også med menssmerter, noen tips om hva som hjelper (innlegg?;))

    11. Jeg har slitt med veldig sterke smerter i alle år og har nå funnet ut at det hos VELDIG MANGE jenter skyldes magnesiummangel. Det er veldig vanlig å ha for lite magnesium, selv om man spiser sunt. Alle dere som sliter med smerter, begynn med magnesiumtilskudd NÅ!! Jeg har blitt nesten helt kvitt smertene, noe jeg virkelig ikke trodde var mulig, har knaska Ibux hver måned i alle år.

    12. Jeg liker at du tar opp sånne temaer! 🙂
      Jeg er 14 år og fikk mensen for ca. 1 måned siden. Når jeg fikk mensen for første gang så sov jeg nesten ingen ting på 5 dager siden jeg hadde så mye magesmerter, er det normalt? Også når jeg ikke har mensen så har jeg og sykt vondt i magen, er det normalt?
      Jeg hater mensen det er det verste jeg vet!
      Jeg lurte på om du har noen tips som kan minske smertene?
      Håper du vil svare 😀

    13. Hei Hanna! Pleier ikke å skrive i kommentarfeltet, men jeg leser bloggen din hver dag og har fulgt deg siden du bodde i USA. Elsker at du har slike temaer, er ikke mange bloggere som tar opp slike ting sånn som du gjør! Du gjør dagen lettere for oss jenter, haha 😀 Fortsett med de temaene dine og det er veldig interessant å lese om sånne ting dere lærer om på skolen!

    14. jeg synes at det er veldig fint at du tar opp sånt jeg lurte på om neste gang om du kunne skrive om hvordan man kan forbedre et forhold med en gutt 🙂 jeg og kjærsten min har vært sammen og slått opp to ganger også har vi nå vert sammen i to måneder i strekk hvordan kan vi forbedre forholdet vårt? <3 når synes du det er greit å ha sex og i hvilke alder hadde du sex første gang? <3
      Klem MEG

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg