It’s strange to be back

Det er så rart å være tilbake i Norge, og det rareste er at jeg fortsatt tror at jeg bor I California. Det har enda ikke gått opp for meg at jeg ikke skal tilbake til senga mi i Red Oak Avenue (gata vi bodde i), selv om jeg har vært hjemme i Norge i 4 dager nå.

Noe som jeg enda ikke har vent meg til er å kjøre bil uten automatgir. Hver gang jeg starter bilen vrir jeg bare om nøkkelen og da fyker jeg av sted framover. Jeg glemmer det at det er noe som heter første- og andregir, kløtsj og alt det der. For meg er det park, drive og back som gjelder! Syns synd på dukkestuen vår, for den er det likefør jeg kjører ned! Haha!



Da jeg i går gikk på jobb for første gang på lenge skulle jeg til å starte en samtale på engelsk med kollegaene mine. Til og med da jeg var i butikken for å handle måtte jeg klype meg selv i nakken for og ikke si “Hi. How are you?” til dama bak kassen. Det har ikke gått opp for meg at folk rundt meg snakker norsk og forstår alt det jeg sier. Nå må jeg også begynne å passe på hva som kommer ut av munnen min. Hvis ikke vil jeg nok ende opp med et par rare blikk.

Det er som sagt rart å være tilbake, og jeg lurer virkelig på hvor lenge det skal ta før jeg begynner å venne meg til Norge. Nå kan jeg ikke lenger kjøre til høyre på rødt lys, spise ubegrenset mengder billig Ben & Jerry’s, dra på Starbucks annen hver dag eller ta turen inn til San Francisco for å shoppe som en gal på Union Square. Er det rart jeg savner Amerika?


Hva syns dere er det beste med Norge?

29 kommentarer
    1. kjempe fine bilder! jeg syns Norge er et flott land, men har ikke vært i USA før… så jeg kan ikke sammenligne.. men jeg drar faktisk til USA om 6 dager!! jeg og bestevenninen min skal på jentetur, og vi skal bo hos bestefaren min. dette var konfirmasjons gaven min fra han, så jeg gleder meg kjempe mye. vi skal bo i Baltimore, og mange sir at det er utrolig flott der!
      håper at du fortsetter å blogge, jeg er fast leser 🙂

    2. Ååååå, jeg blir så lei meg på dine vegne når jeg leser at du ikke kan spise billigere ben &jerrys eller gå på starbucks lenger 🙁 Buhuuu…
      Beste med Norge? Senga mi er her. :))

    3. Du vender deg nok til det etterhvert 🙂 Er jo ikke så rart at det tar litt tid når du har bodd i Amerika i ett år ;p
      Kjempe fine bilder forresten!

    4. Skjønner godt at du savner det ja! Bor dere på Orkanger eller i Trondheim nå da? 🙂
      Det jeg liker best med Norge er rett og slett at det er hjemme 🙂

    5. Mari: Det øverste bildet er fra September i fjor og da var jeg så brun fordi jeg hadde vært 2 uker i La Manga og hadde solet meg hjemme i Norge hele sommeren. Nå er jeg desverre ikke like brun. Men håper solen titter frem snart, slik at jeg får til å sole meg 😉

    6. Det er deilig å være norsk i USA med norsk lønning 🙂 Er ikke lett å være amerikansk i USA med amerikansk lønning.

    7. åh, du er så nyydelig !
      Hvet ikke helt hva jeg synes er det beste med norge.. Har vert i amerika 1 gang og jeg elsket det ! Skal definitivt tilbake ! savner folka, butikkene, været og alt ! Alle er så hyggelige i amerika, hvertfall i forhold til norge 🙂

    8. Akkurat nå vet jeg ikke hva det beste er med Norge! Det pøseregner hos meg! Men hørte fra noen som var i USA et år at det er et sjokk å komme tilbake og man må forberede seg på at det kan føles litt negativt i begynnelsen, men stå på så kan du kanskje ta 4. året ditt i USA som jeg gjør nå! Da har du noe å glede deg til! NTNU har jo avtaler med Berkeley. Tror jeg skal lage noen innlegg om hvordan man søker utveksling fra NTNU også, så hvis du lurer så kan du jo spørre meg 🙂 Hvor har du fått jobb hen?

    9. Nei det er ikke rart du savner Amerika!!! <3
      Sier fortsatt innimellom "thank you" i butikken og slik, og tok lang tid å vende meg fra å si "excuse me" og "sorry" hele tiden, som er helt vanlig høflighet i USA. Og måtte også som deg tenke meg om noen ganger om jeg virkelig ikke kunne kjøre til høyre på rødt :p Heldigvis har vi bare automat på bilene våres her hjemme, så det trengte jeg ikke å venne meg til :p Kjører kun automat :p

    10. You know one of the first songs I learned to play on piano from my mom’s old songbook was Tony Benett’s ‘I left my heart in San Francisco’, and although I’ve never been there, I suppose it must have had a haunting charm for Tony at least to inspire the tune,
      hugs Hanna!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg