Baksnakke? Jeg?

Her om dagen fikk jeg et spørsmål fra en leser om jeg brukte å baksnakke de som var mindre pen enn meg selv. Eller om jeg brukte å si slemme ting til personer som var tykkere enn meg? 

Det kommer vel ikke som noen stor overraskelse (forhåpentligvis) at svaret på spørsmålene er nei! Baksnakking er noe jeg absolutt ikke liker. Det fører bare med seg negativitet og ender som regel opp med at noen blir såret. Da jeg var mindre var baksnakking en del av barndommen. Det skal mye til for å få slutt på all baksnakkingen, mobbingen eller drittslengingen blant barn. Det som overrasket meg da jeg ble eldre var at baksnakkingen aldri tok slutt.

På videregående skulle man tro at elevene hadde vokst fra tullet med å baksnakke den ene jenta som var litt annerledes enn alle andre. Da jeg begynte på universitetet overrasket det meg enda mer da jeg hørte drittslenging blant studentene. Hvor skal dette ende? Kan ikke se for meg det blir noe bedre når jeg kommer ut i arbeidslivet heller.

Nesten daglig leser jeg en kommentar hvor noen skal fortelle meg hvor tykk jeg er. Hvor stygg og horete jeg ser ut med sminke. Hvor stygt jeg synger eller hvor dum jeg er. Heldigvis har jeg fått en ganske tykk hud, så det meste bare preller av som vanndråper på en nypolert bil!

Mitt livsmotto er i alle fall: spre glede, ikke negativitet! Er mye bedre å være sprudlende og glad, enn bitter og sjalu. 

Hva er dine tanker rundt baksnakking?

63 kommentarer
    1. mange av oss blir baksnakket, men det bunner bare i sjalusi, så det beste er å ikke bry seg 🙂
      //Karl

    2. baksnakking er helt klart et problem. Jeg går på videregående, og jeg blir stadig overrasket over hvor mye dritt andre slenger, spesielt bak ens rygg..

    3. Synes det er teit, at folk disser ned på alle! Men de er bare sjalu siden de gjør det ^^
      Så det er jo bare de som bruker krefter og energi på og hakke ned på folk. Synes du er nydelig som du er, og at du ikke bryr deg synes jeg er bra! For da viser det seg at, du er en sterk jente! Som ikke er svak : )

    4. Er så enig med deg. På barneskolen trodde jeg baksnakking var noe som gikk over, men nei, det er mye baksnakking blant voksne mennesker – som burde visst bedre.
      Sv: jepp, nå sitter jeg på solsiden senter. Handlet litt da, vet duu :))
      Hahaha, sweet dreams 😀 hehe..

    5. du er verken tykk eller stygg, du er en av de peneste jentene jeg har sett, stå på med bloggingen jente !

    6. hahah, sier de at du er stygg, tjukk osv? herreguuud, folk er bare sjalue 🙂 du er kjempefin! ikke noe feil med deg! 🙂

    7. Kjempe bra skrevet, du er kjempe nydelig jente og virker utrolig hyggelig! Skjønner ikke helt hvorfor folk baksnakker eller slenger dritt.men det er noe som har vært del av samfunnet lenge,noe som jeg dessverre tror ikke vil ta slutt.
      SV;:) helt enig med deg, gg og criminal minds er lovely:) har ikke fått med meg de 6 siste episodene av GG =0, hehe. har hatt mye å gjøre,så har jeg mange tvserier jeg prøver å følge med på.hehe

    8. Jeg liker ikke baksnakking. Selv kan jeg komme med stygge kommentarer til folk, men det er mest til folk som også slenger dritt til meg. Hvis jeg misliker noen, pleier jeg enten og bare holde det for meg selv, eller bare si det til venninna mi. Liker det du skriver, du virker som en kjempetopp jente!
      sv; Tusen takk!
      ~sara

    9. Du er kjempefornuftig! Og ikke ta deg nær om folk kaller deg tykk eller stygg eller whatever.. Du er ingen av delene uansett! Du er latterlig pen! <3

    10. Jeg er egentlig helt enig med deg … og vist du får stygge kommentarer så ikke bry deg om det , det fleste skriver stygge kommentarer fordi at de er sjalu på¨den de baksnakker osv… bare ett tips fra meg : Dont care .. u are who u are .. =)

    11. er så enig med deg ! 🙂
      bra du ikke tar til deg det som folk sier, for det er virkelig ikke sant 😉
      du er så pen ! 😀

    12. jeg er helt enig med deg! jeg hater også baksnakking, å prøver å unngå! men ikke alltid like lett…
      også ville jeg bare si at jeg elsker kroppen din, og ikke hør på de som sier at du er feit, FORDI DET STEMMER IKKE! heller ikke hør på de som sier at du synger stygt, eller sminker deg stygt. de er bare sjalu fordi du er så pen og flink til å sminke deg.
      you go girl <3

    13. Jeg liker ikke baksnakking, det gjorde jeg ganske masse før men har endelig slutta med det, siden det endte bare opp med at jeg ikke hadde noen venner igjen!
      p.s; kan du tipse bloggen min? <3

    14. de seie det bare pga de er sjalu! du er ikke feit, og du er skam fine for koss du sminke deg og kler deg! ikke hør på de:)!

    15. Oj! På universitetet .. Wow, ikke bra ;-/
      Drittslenging er bare helt feil og veldig grusomt..
      Det er jo ikke gøy å høre at noen har baksnakket deg akkurat.
      Men hanna – du er ikke feit eller stygg eller hva de folka måtte mene.. Folk som sier slikt er bare sjalu fordi de ikke er deg. Men du er deg selv og du er super! Det kan ingen ta fra deg 🙂 hilsen nr 1 leser!

    16. Herregud, enten så er man sjalue. Eller så er det bare for å være ekkel! Personer som baksnakker har det virkelig ikke godt med seg selv! Men dette skal du vite: DU er ikke horete, du er ikke tykk, og i hvertfall ikke stygg! Du skal være glad for å ha det utseendet du har <3 mange der ute som leser bloggen din, er nok veldig missunelig på det flotte utseendet ditt!
      Som blogger selv, vet jeg godt hva du snakker om. Stadig i kommentarfeltet dukker det opp en negativ kommentar. Og selvfølgelig står det 'anonym' Vet du hvorfor? Fordi den personen er bare ute etter helvette, hadde jeg funnet ut hvem som hadde skrevet den negative kommentaren. Hadde jeg personlig gått bort å gitt h*n en på tryne. Og spurt hva i 'helvete h*n mente med det! Jeg har lest på en blogg at h*n måtte stenge kommentarfeltet , fordi hun bare fikk stygge kommentarer. Jeg lurer virkelig på om den personen som slenger dritt, føler seg bra etterpå! Nei off. Men hanna.. Du er verdens beste blogger. Og ikke la noen umodne drittunger ødelegge for deg! Bloggen din gir meg så mye inspirasjon. Uten deg og bloggen klarer jeg virkelig ikke å blogge! <3 Fortsett å blogg akkurat sånn som du gjør. Og er det kommentare som er stygge, og du syntes kommentaren gikk over streken så kan du også slette kommentaren!
      Du er best! 🙂

    17. Kan ikke skjønne at folk tror DUU baksnakker.. Du ser jo bare ut som en glad jente, skikkelig sunshine:) Du er bare nydelig, liker hele deg! Baksnakking er bare misunnelse tenker jeg alltid:)

    18. Hater det..
      Så utrolig mye stygt, og ikke minst barnslig som blir sagt at noen ganger spekulerer jeg på om folk i det hele tatt tenker FØR de åpner munnen!
      Men men, baksnakking tar nok aldri helt slutt.
      De som slenger stygge kommentarer på bloggen din er nok mest sjalu, så jeg håper ikke at du engang tenker på det. Drit i dem!
      Ha en herlig dag Hanna! 🙂

    19. jeg er veldig enig med deg !
      Og aldri ta det til deg at folk sier sånt, for her kan folk være anonyme og si hva de vil for at du skal få lavere selvtillit, når de sikkert ikke mener det de sier engang. (sjaaalusi) Og du er kjempepen, og viktigst av alt så er du en snill og god person, virker det som 🙂

    20. Jeg er enig med deg. Det er sykt å høre voksne mennesker sitte å baksnakke noen, utrolig dumt.. Du er utrolig pen, Hanna! De som sier noe annet er bare sjalu 🙂

    21. Enig med deg! Hvis man ikke har noe fint å si, trenger man ikke si noe i det hele tatt. Synes du er utrolig pen:)

    22. Meget bra innlegg med et viktig tema. Selv hater jeg baksnakking, men som jente er ikke det alltid så legg å holde munn om alt. Men jeg er altså ingen form for fan av baksnakking, mobbing eller noe slikt!

    23. Baksnakking kan være et resultat av usikkerhet. Altså at de som snakker om andre kan være usikker på seg selv. Men det gjør ikke at det er greit å snakke stygt om andre alikavel! Gjør meg trist å høre du får slike fæle og stygge kommentarer, men bra du ikke lar deg trykke ned fordi . Er så sinnsykt lett å henge seg oppi dårlige ting om en selv, enn alt det positive, så… Mobbing og baksnakking er en utrolig dum og teit ting å gjøre, alle skulle blitt flinkere å komplimere hverandre, og ikke minst smile til hverandre! 🙂 Du er kjempepen forresten 🙂

    24. hater baksnakking.. holdt på veldig mye med det før, og jeg angrer ordentlig mye.. 🙁
      forresten, hvordan gikk det med deg og han ”lave” gutten?

    25. Baksnakking er utrolig dumt og kan såre den som blir baksnakket.
      Desverre er baksnakking en stor del av jenteverdenen, og jeg tror
      det skal mye til for å få slutt på det. Husker godt hvordan det var på ungdomsskolen, den tida er vel verst. Men som du sier tror jeg
      ofte de som er eldre også oppfører seg barnslig og snakker stygt bak ryggen på andre. Selv føler jeg at jeg har kommet over det stadiet for lenge siden:)

    26. Jeg har blitt baksnakket, har baksnakking og har hørt på baksnakking. som mange andre jenter sikkert har gjort, det skal jeg ikke legge skjul på… men jeg syns det er veldig idiotisk med baksnakking, har det noen gang ledet til noe bra?
      Å hvem bestemmer hvem som er normal eller annerledes?
      Stå på 😀 Elsker bloggen din<3

    27. folk som baksnakker synker så dypt. Jeg mener at hvis man har noe imot en person så kan man si det til personen på en ordentlig måte. Og det og rakke ned på utseeendet til folk blir bare usaklig. Folk må få lov til og se ut akkurat som de er.
      Du er absolutt ikke tykk, og jeg syntes du sminker deg kjempe pent! så bra du ikke tar til deg de patetiske kommentarene 🙂 kommer nok fra sjalue fjortiser!

    28. Helt enig. Unge som baksnakker gjør det nok ofte fordi det er dèt de er vant til hjemmefra. Foreldre, slekt og venner av familien snakker masse dritt.. Det er de voksne som må ta seg i nakkeskinnet, så blir det slutt på det blant unge også.

    29. Baksnakking er teit og unødvendig. Ingens liv blir bedre av å spre dårlige rykter.
      Hvis de syns at DU er tykk, da må de jammen meg ta og åpne øya! Du er ikke tykk, du er helt normal og nydelig, og mye finere enn de som er noen kilo lettere enn deg. You are beatifull!
      I love you! <33

    30. Utrolig bra skrevet! 🙂 Jeg skjønner ikke hvorfor folk kan baksnakke sånn hele tiden, når jeg hører folk baksnakker så blir jeg så sykt irritert! jeg tar meg til å si i fra når det blir for mye, det var en dag jeg ble så irritert da noen i klassen min satt og baksnakket en felles venninne. De satt å sa så sykt mye dritt om personen. Jeg spurte hvem de snakket om, da svarte de at det var bare ei venninne. jeg svarte, åjasså det må virkelig være ei god venninne siden dere snakker så mye dritt om henne, begge ble helt sjokka i tryne og visste ikke hva de skulle si, så tok ho ene på headsette og så ned og ho andre begynte å kommentere med at hun venninnen de snakket om gjorde akk det samme mot de, så sa jeg bare : ååja så du må syke så lavt, ned på hennes niva da. hun så helt lamslått ut i tryne så tok hun også på headsette å turte ikke svare mer.
      jeg håper det fikk de til å tenke litte gran:P Det er dumt dt er så mye dritt her i verden!

    31. Du er ikke hore eller stygg, tro meg!!
      Man må være blind for å si det!
      Når jeg nå gikk inn på denne bloggen tenkte jeg: oi, hun var sykt fin og heldig som ser sååå bra ut!! 😀 Klem meg
      Ha en fin dag!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg