Julen handler ikke bare om gaver

I fjor var jeg på juleavslutningen til Ringve. Dette fordi jeg skulle se Oda spille engel i en julefortelling. Fortellingen handler om en jente som gruer seg til enda en jul med fyll og vold! Historien rørte meg med en gang jeg så den. Jentene på Ringve hadde klart å sette sammen en veldig fin, men trist, juleforestilling som både ga meg frysninger nedover ryggen og tårer i øynene.

Fortellingen får meg til å tenke på at ikke alle sammen har det like godt. Ikke alle sammen har flere julegaver liggende å vente på seg under juletreet. Ikke alle sammen har god mat og drikke. Jeg syns det er viktig å ofre en tanke på alle dem som ikke har det så godt. Spesielt nå i denne førjulstiden hvor vi nordmenn bruker 10 milliarder kroner på julegaver. Crazy sier jeg bare.

Trykk her for å se filmen.

Hva syns du om filmen?
Bruker du å få mange julegaver?

35 kommentarer
    1. off, man skal egentlig være fornøyd når livet ikke brøler til en på den måten der. problemet er at sikkert 90% av oss har noe å klage over i form av ‘det var ikke det jeg ønsket meg’ eller ‘venninnen min fikk dyrere gaver enn meg’. vi setter liksom ikke pris på en dritt lengre, og bryr oss ikke om andre enn oss selv. jeg kan trygt si jeg er grisebortskjemt når det kommer til julegaver, så har man liksom de som ikke får en eneste én. verden suger.

    2. Vil ikke si jeg får kjempemange gaver men får av familie og venner. I tillegg syns jeg det er mye kosligere å gi gavere enn å få egentlig 😛 Julen er liksom ikke bare gaver, men mat og stemning, familie, venner, alt rundt 🙂 Men sant som du sier, vi burde tenke mer på de som ikke har så mye.
      Sv. Tusen takk, kjempesnilt 🙂

    3. helt ærlig så, så jeg helt til 1:53 og slutta der.. Ble faktisk får trist for meg.. Alle fortjener en god jul, men er desverre ikke alle som får det

    4. Sikkelig søt ^^ Men det er jo sant, dagens jul handler en del om julegaver. Det er i alle fall det vi lærer opp de kommende genrasjonene. :/

    5. Får en del julegaver ja, og tanken på at noen ikke får mat nok til å overleve får meg til å grøsse nedover ryggen. Enig med deg at det er viktig og tenke litt på dem som ikke får noe.

    6. Enig i at det ikke bare er gavene vi burde fokusere på! Veldig bra at det er folk som tar opp dette temaet her syntes jeg! Men svake som vi alle mennesker er så blir vi for opptatt av gaver til tider.
      Jeg får vel en del, men ikke så mange som før. De blir jo ferre og ferre vennine gaver 🙂
      sv: hehe, ganske vondt er å under drive! Det kjentes ut som om navlen min vrengtes og at alt bare.. blaah.. Hehe 🙂 jaa, de ble vel egentlig bare litt satt ut. Søsteren min tok før hun fylte 16, så jeg sa de ikke kunne si noe på det 🙂

    7. Jeg ble utrolig rørt av den filmen, fikk meg til å tenke litt, at ikke alle har det så bra. Utrolig bra skuespill også. Det er egentlig ganske trist å tenke på alle de pengene vi bruker på ting vi ikke trenger, og det finnes mennesker der ute, som ikke får livs behovene en gang, ikke mat og drikke for og overleve. Verden er urettferdig..
      Utrolig fin blogg forresten, du var utrolig pen 🙂

    8. damn, jeg fikk gåsegud på armene og frysninger selv. når englene begynte å synge. for en video, skulle ønske jeg var på den forestillingen og så det. og utrolig godt lagd, for det er jo nettopp slik mange har det. forferdelig..
      sv; Det er helt nydelig 😀 og vondt i etterkant. så utrolig vondt, jeg var redd for at det skulle åpne seg et hull i magen når jeg fikk, følte at jeg på en måte hadde noe inni magen, skikkelig ekkelt! så var godt når jeg vendte meg til det og ikke følte det sånn lenger, haha 🙂
      Jeg missunner deg som kan kjøre rett bort på Starbucks! Finnes det noen bedre café? Atmosfæren inne der, det de selger, elsker å være på de cafeene. Kan ikke vente til jeg skal dit selv i London, haha! 🙂 kjøp den hårkremen, den er utrolig god! jeg og er helt redkenfrelst, elsker produktene deres. Nå kan jeg aldri bruke vanlige hårprodukter fra dagligvarebutikken lenger, fordi jeg er blitt så vandt til dems gode sjampoer, balsamer, hårkurer og alt annet de har. Og tigi er kjempebra også. Hårprodukter er alfa omega noen ganger, haha 😀
      Jeg kommer garantert til å spørre deg om sminketips med en gang jeg trenger det, for jeg har alltid vært veldig treg med å sminke huden, bare kjøpt et billigprodukt som varer i en time og når flaska er tom, venter jeg i en evighet før jeg tar meg tid til å kjøpe en ny. Men etter jeg leste tipset ditt, bestemte jeg meg for at nå vil jeg og ha fin hud (haha) så i helga drar jeg faktisk til sandvika og ser etter de tingene du anbefalte! 🙂

    9. SV: Tusen takk
      Jeg synes selv julen handler alt for mye om gaver. Det er det eneste familien min snakker om. Hva ønsker du deg til jul? Hva ønsker søsteren din seg til jul? Jeg savner kosen vi hadde da vi var mindre og var like glad uansett hva man fikk :=

    10. helt ærlig blir d feil av dæ å legg ut nå sånn..
      ett innlegg lenger ned så ønsker du dæ gaver til 20-30 tusen. så skriver du dette..
      sånn som æ kjenne dæ, tenke du itj den her tanken i hele tatt du, så skriv ting som angår dæ, å ikke bedre samvittigheta de her:) men d e bare mi meining;D

    11. Hva skal disse ungene/menneskene med “tankene” vi ofrer dem da? Det hjelper jo fint lite. Det eneste de tankene gjør, er at du/vi føler oss bedre.. Nå har vi tenkt tanken, så nå kan vi velte oss videre i ribbefett & glanspapir…?
      Tilby noen hjelp istedet for å tenke på at du skulle gjort det.

    12. Det er så utrolig trist å tenke på at mange har det sånn hver eneste jul, og andre hver eneste dag! Jeg har valgt å ikke være til pappa i jula, spessielt ikke nyttårsaften, fordi han har et utrolig stort alkoholproblem og blir rett og slett voldelig i fylla.. Det er verre med de som bor sammen med foreldrene, og kanskje begge to er alkoholikkere. Jeg er utrolig glad for at jeg har et valg, å kan velge selv hvor jeg kan være i jula. Det er ikke sånn at jeg ikke får noe gaver, fordi det får jeg, men synes utrolig synd i de som ikke får noe, og har det vondt igjennom hele jula :-/ jula er jo der for at vi ska kose oss sammen, ikke for triste tanker :/ men desverre er det sånn for noen.. Fikk ikke til å åpne linken til videoen, men om jeg får det til, så skal jeg se på den :-).

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg