How you get drunk!

Hvis det er noen medisinstudenter som leser bloggen min, er dette innlegget for dere. Selv har jeg brukt utrolig mye tid den siste måneden på å lære meg hjernens anatomi, funksjon og hvordan den fungerer i forhold til resten av kroppen. Så da min bror sendte meg denne, må jeg innrømme at jeg lo godt! Og det skal mye til for å få meg til å le. Jeg mener, jeg ler ikke av hva som helst!

Siden de fleste av leserne mine ikke studerer medisin kan jeg vel kort forklare de ulike begrepene.

Cerebral cortex: Hjernebarken i storehjernen. Det er her det meste skjer!

Hippocampus: En struktur som hører til det limbiske system. Har med hukommelse å gjøre.

Cerebellum: Er lillehjernen. Den koordinerer bevegelsene du utfører.

Medulla oblongata: En del av hjernestammen. Regulerer autonome funksjoner.

Here lies Jimbo. He had too many brewskis in his medulla oblongata! Haha, jeg dør!

Anyways, hjernen er et utrolig spennende tema og det er helt uvirkelig at den klarer å utføre alt det den gjør. Tenk bare på hvor mye hjernen deres jobber nå, når dere sitter og leser dette blogginnlegget. Øynene ser bokstaver som går via synsnerven og inn til visuell kortex. Der blir nervesignalene behandlet, og tolket om til et bilde som vi forstår. Veldig fasinerende i grunn!

Burde jeg forresten skrive mer om medisinstudiet?

23 kommentarer

Siste innlegg