My skin!

Jeg fikk et spørsmål angående huden min, og siden jeg er syk og har plenty of time, tenkte jeg at dette var en god mulighet til å svare på det. So here you go. The story of my skin!

Da jeg var lita jente fikk jeg bestandig små fregner i ansiktet om sommeren. Alle voksne syns det var så søtt, mens jeg hatet det! Jeg følte vel egentlig ingen helt forstod min ergelse helt til jeg møtte Borghild og vi to kunne hate fregner sammen. Hvis jeg ser meg selv i speilet nå er det vel ikke en fregne å finne, så det er litt morsomt å tenke på at jeg brukte så mye tid over å hate noe som forsvant når jeg ble større. Eller, de popper vel litt frem om sommeren. Men nå syns jeg faktisk bare det er fint med litt fregner over nesen. Uansett, pointet med disse fregnene var at når jeg gikk på ungdomsskolen ville jeg gjøre hva som helst for å få de til å forsvinne og da ble Foundation min nye bestevenn.

Jeg har eksperimentert opp og i mente med ulike typer foundation. Jeg har prøvd alt som er billig, dyrt og midt i mellom. Og det å finne en foundation man er fornøyd med er virkelig ikke enkelt. Akkurat nå er jeg veldig fornøyd med en foundation fra Clinique, Even better Makeup, som jeg bruker til hverdags og hvis jeg skal ut mikser jeg den sammen med en fra Guerlain, Aqua Parure. Altså, det er ikke til å stikke under en stol at den “fine” huden min er et resultat av gode sminkeprodukter. Men når jeg utsetter huden min for sminke (nesten hver dag), så er det også kjempeviktig at jeg tar vare på den. Hver gang muligheten byr seg lar jeg den få litt pause slik at porene mine kan lufte seg litt. Å være sminkefri er ikke noe som skjer hver dag, men hvis jeg er syk, har lesehelg eller skal tilbringe dagen i senga med Daniel lar jeg ansiktet få være au naturel. Ellers er det veldig viktig med en god fuktighetskrem som man bruker før man legger foundation, og en god rensekrem for å fjerne alt når kvelden kommer. Når jeg dusjer bruker jeg alltid peeling til ansiktet og hvis jeg husker det bruker jeg en askepott-maske som skal gi meg glød i huden.

Når jeg selv ser på huden min uten sminke er jeg svært skeptisk. Jeg finner med en gang hver minste feil og med en gang jeg har litt foundation i ansiktet føler jeg meg mye bedre. Det er nesten litt skummelt å tenke på at hvordan jeg føler meg skal være avhengig av om jeg har sminke på eller ikke, men sånn har det nå en gang blitt. Og jeg skal ikke lyve å si at sånn skal jeg slutte å tenke (bare for å være et bra forbilde eller noe), fordi dette er en løsning som passer for meg. Men jeg merker det at med en gang jeg ble sammen med Daniel så har mitt forhold til sminke forandret seg drastisk. Han liker når jeg pynter meg, men han liker enda bedre når jeg er helt naturlig. Og da blir det ganske naturlig å bruke mye mindre sminke sammen med han. Så det er håp for meg også. Haha!

Men uansett, pointet var å fortelle at huden min er ikke perfekt i det hele tatt. I følge meg selv har jeg aldri hatt perfekt hud, helt naturlig. Like før den-pille-fri-uka merker jeg at kroppen reagerer på hormoner og det kan poppe opp en kvise eller tre i ansiktet, og ellers føler jeg bestandig at jeg har sånn røde flekker, små arr eller hva jeg skal kalle det. Jeg har absolutt ikke huden til en porselendukke, selv om jeg bestandig ønsket meg det da jeg var mindre. Derfor er nok hemmeligheten bak huden min som dere ser på bildene på bloggen, sminke. Oppskriften for meg er fuktighetskrem, deretter en concealer, foundation, pudder for å matte ned det hele og til slutt litt rouge, solpudder og en high lighter. Haha, ikke bare, bare altsåå.


Må heller ikke glemme å nevne at de fleste bildene jeg legger ut er redigert på en eller annen måte. Om det er for å gjøre kantene på bildene runde, eller om det er for å forandre belysning, kontrast eller farger, så blir det meste gjort i picmonkey. Av og til føles det som om jeg tilbringer alt for mye tid der.. Håper du som stilte spørsmålet ble en smule klokere. Helt siden jeg var lita jente har denne huden fasinert meg big time, så om det blir en dermatolog av meg i fremtiden, det gjenstår å se.

// Måtte ha med et sminkeløst bilde her på slutten, selv om det irriterer meg grenseløst at bilde har rundekanter (siden de andre ikke har det). Men når man har fått ny mac, må man ta det man har i arkivet. hehe!

Er du fornøyd med din hud?

5 kommentarer
    1. Siden du har så god tid, hvorfor lager du ikke bloggvideoen da? 😉
      PS: Du har fin nuaturell hud uten sminke. Hvorfor ikke vise den frem?

    2. Kjenner meg så godt igjen med det du skriver om fregner. Saken er da bare at jeg har mye mer en du hadde.. Ettersom jeg har hele ansiktet. Før når jeg tok solarium så hadde jeg alltid genseren min eller noe forann ansiktet slik at jeg ikke skulle få mer fregner. Haha, hatet de og brukte også myyyye foundation.. Nå derimot syns jeg som “de voksne” at det er søtt med fregner, jeg syns fregnene mine er litt søte og bryr meg ikke om dem lenger. Liker når jeg har tatt sol og de viser bedre, hahaha. 🙂 Man forandrer seg vell litt med alderen 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg