Søndagstema – pregnancy!

Forrige uke så var det en av dere som ville at jeg skulle skrive et søndagstema om graviditet. Hvordan man blir det og hva man kan gjøre for å unngå det. Jeg regner med de fleste vet hvordan man blir gravid, men det er ikke sikkert alle sammen vet at sæden kan overleve i opptil 5 dager inne i jenta og øke sjansen for graviditet. De sædcellene er noen luringer. For at man skal bli gravid er man avhengig av at jenta er befruktningsdyktig og har eggløsning. Eggløsningen kommer omtrent 14 dager før menstruasjonen, men man kan aldri være helt sikker på når man har den. Man er også avhengig av at sæden kommer fram til rett plass som er egglederen. Egglederen er et 11 cm langt rør som strekker seg fra eggstokkene og inn til livmoren. Hvis alt dette klaffer, kan man få en befruktet eggcelle som kan utvikle seg å bli til et foster. De første ukene etter befruktning er embryoet veldig sårbart og det kan ende i en spontan abort.

Det er en del man må passe på hvis man ikke ønsker å bli gravid, men samtidig er seksuelt aktiv. For det første kan man ha det i bakhodet at man aldri, og da mener jeg aldri skal hoppe av i svingen. Det kan komme noen sædceller ut før den store sædutløsningen og man kan ikke være sikker. Dessuten kan det være vanskelig å trekke seg ut i tide. Man kan vel si det så enkelt at man blir rivet med i øyeblikket. Jeg vet av noen tilfeller der hoppe av i svingen ikke har gått som planlagt og resultatet ble en baby. Så vi kan vel fint konstantere at dette ikke er en sikker metode.

Noe som er mer sikkert derimot er prevensjonsmidler. Her er mulighetene mange og bruker man dem rett kan man være ganske så sikre. Kondomer, p-piller, spiraler, p-ringer og p-stav. Har man en ONS (one night stand) kan det være lurt med kondom. Her må man ikke bare passe på å ikke bli gravid, men også beskytte seg mot kjønnssykdommer. Uansett om gutten/jenta sier han/hun er clean, kan man aldri være helt sikker. Og da er det bedre å passe litt ekstra på. Det eneste problemet med kondom er vel at mange ikke liker å bruke det, siden det kan gjøre samleiet mindre følsomt og man mister litt av nærheten. Så jeg kan forstå den at noen kanskje velger å droppe kondomen, selv om man absolutt ikke burde gjøre det hvis man ikke er sikker.

Selv har jeg blitt “foret” med t-skje om at beskyttelse mot kjønnssykdommer og graviditet er viktig. Jeg tror ikke mine foreldre ville at jeg skulle ende opp som en single mum som 16-åring og de har dermed vært veldig bevisste på dette. Det at de begge er leger gjør ikke saken bedre, og jeg har blitt immun mot awkwarde samtaleemner om sex og alt det der. Men det ser jeg egentlig på som en bra ting. Jeg er glad for at jeg har blitt lært opp til å være forsiktig. De guttene jeg har flørtet med er kanskje ikke like fornøyde når jeg forlanger bevis på at det er fri for alt som heter herpes og klamydia. Hehe, om det er en ting jeg kan si om meg selv så må det være at jeg ikke er lett på tråden. Selv om kanskje det blonde håret og sminken skulle tilsi noe annet. Håper bare at alle dere som leser bloggen og ikke har foreldre som maser om beskyttelse og kjønnssykdommer kan lære noe av meg. Det er mye kulere (syns jeg) å være forsiktig og passe på at man ikke får en kløende sykdom der nede eller blir gravid når man ikke ønsker det.

Hva tenker dere om dette?

 

3 kommentarer
    1. Takk for at du skrev om dette, 🙂
      Tenker at det er lurt å ha det i bakhodet å være forsiktig, aldri ta noen risker. Elsker bloggen din!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg