Om meg Kontakt Sang Medisinstudiet Videoblogg Follow me

En liten Berlin guide - Hanna style

Da jeg skulle reise til Berlin for en mned siden (huff, som tiden flyr) s var det flere som lurte p om jeg ikke kunne lage et samle innlegg om Berlin nr jeg kom hjem igjen. Og det kan jeg godt gjre. Siden det regnet de siste dagene vi var der ble sightseeingen noe kuttet ned p siden det ikke fristet vre ute i regnet. Men det vi fikk med oss var i alle fall gy.

Nr det kommer til hotell s var jeg kjempefornyd! Vi bodde p het SORAT hotel Ambassador og l veldig sentralt. Rett ved siden av en stor handlegate med flotte butikker og ste restauranter. Og t-banestasjonen var bare 2 minutt unna. Tror jeg betalte omtrent 1000 kroner for 5 netter via hotels.com, s flte jeg gjorde en skikkelig bra deal. Personale p hotellet var utrolig hjelpsomme. Hver kveld nr Daniel og jeg spurte etter rd om et bra utested med masse liv kom de med forskjellige forslag til oss og tegnet s fint p kartet slik at vi skulle finne frem. Rommene var ogs fine, til tross for den lave prisen. S alt i alt var jeg meget fornyd.

// Baren p hotellet hvor jeg og D tilbringte mange koselige timer sammen♥

// Vinduskroken p hotellrommet hvor jeg like etter at bilde her ble tatt klarte knuse et champagne glass.

Uteliv og shopping s har jeg faktisk ikke s mye komme med. Gaten like ved hotellet vrt hadde mange butikker som det fristet g innom, men jeg kom aldri s langt. Derimot dro vi til et omrde som het Friederichstrasse hvor de hadde massevis av butikker i rimelig prisklasse. Jeg gikk amok p en stor Zarabutikk, mens Daniel fant seg en pub og drakk l i solen. Dagen etter p dro vi til en omrde som het Alexanderplatz hvor de l mange store kjpesenter. Vi dro innom et av dem. Det eneste som var litt skuffende var at de fleste butikkene var de samme som hjemme. Gina Tricot, Bianco, H&M, Vera Moda. Ja, dere skjnner tegninga. Hadde jeg ftt lnna mi for sommerjobben fr jeg reiste til Berlin skulle jeg handlet meg en designerveske p KaDeWe som var et mer eksklusivt kjpesenter bare et steinkast fra hotellet vrt.

Nr det kommer til sightseeing s har Berlin massevis by p som andre storbyer i Europa. Vi valgte dra til den kjente dyreparken i Berlin - Zoologischer garten. Kan ikke huske sist gang jeg var i en dyrepark, men Daniel var s gira p se aper og delfiner at hans humr smittet over p meg. Nr han ble fasinert, ble jammen meg jeg ogs det. Kan ha noe gjre med at det var mange eksotiske dyr, og det var veldig koselig vandre hnd i hnd med kjresten se p alle sammen. Jeg likte spesielt godt elefantene, mens Daniels yndlingsdyr var alle apekattene. Tror han tok over 50 bilder av den samme apen i bur. Haha, at det gr an.

Ellers er det vel nesten et must oppleve litt krigshistorie nr man er i Berlin? Vi dro til Checkpoint Charlie som var en grense mellom st-Berlin og Vest-Berlin. Der kunne man f passet stemplet av amerikanske "soldater" hvis man ville og like ved l det noen rester av Berlinmuren. Ved dette omrde fantes det mange bilder og skilt hvor man kunne lese litt om historien. Jeg flte ogs at man enda kunne se litt skille mellom st og vest. Bygningene ble mye grere og det fristet ikke "krysse" grensen.

// Ser dere skillet?

Nr det kommer til transport s var vi veldig fornyd med bussen. Rutebussen bestod av to etasjer og man flte nesten at man fikk en liten sightseeingtur nr man satt seg ved det fremste vinduet over sjfren. Prisen kom p 2 euro og man kunne kjpe dagspass p 6 euro. Personlig fr jeg litt angst av ta t-banen s det at det var s godt busstilbud passet ypperlig for meg!

Alt i alt var Berlin en kjempefin by, bare synd vi var s uheldig med vret de siste dagene. Men man kan vel ikke bestandig ha vrgudene ved sin side. Kommer nok til reise tilbake, men ikke med det frste. Er s mange andre byer jeg vil oppleve n mens jeg enda er ung og fri!

Hvilken storby i Europa ville dere ha reist til?