En liten Berlin guide – Hanna style

Da jeg skulle reise til Berlin for en måned siden (huff, som tiden flyr) så var det flere som lurte på om jeg ikke kunne lage et samle innlegg om Berlin når jeg kom hjem igjen. Og det kan jeg godt gjøre. Siden det regnet de siste dagene vi var der ble sightseeingen noe kuttet ned på siden det ikke fristet å være ute i regnet. Men det vi fikk med oss var i alle fall gøy.

Når det kommer til hotell så var jeg kjempefornøyd! Vi bodde på het SORAT hotel Ambassador og lå veldig sentralt. Rett ved siden av en stor handlegate med flotte butikker og søte restauranter. Og t-banestasjonen var bare 2 minutt unna. Tror jeg betalte omtrent 1000 kroner for 5 netter via hotels.com, så følte jeg gjorde en skikkelig bra deal. Personale på hotellet var utrolig hjelpsomme. Hver kveld når Daniel og jeg spurte etter råd om et bra utested med masse liv kom de med forskjellige forslag til oss og tegnet så fint på kartet slik at vi skulle finne frem. Rommene var også fine, til tross for den lave prisen. Så alt i alt var jeg meget fornøyd.

// Baren på hotellet hvor jeg og D tilbringte mange koselige timer sammen ♥

// Vinduskroken på hotellrommet hvor jeg like etter at bilde her ble tatt klarte å knuse et champagne glass.

Uteliv og shopping så har jeg faktisk ikke så mye å komme med. Gaten like ved hotellet vårt hadde mange butikker som det fristet å gå innom, men jeg kom aldri så langt. Derimot dro vi til et område som het Friederichstrasse hvor de hadde massevis av butikker i rimelig prisklasse. Jeg gikk amok på en stor Zarabutikk, mens Daniel fant seg en pub og drakk øl i solen. Dagen etter på dro vi til en område som het Alexanderplatz hvor de lå mange store kjøpesenter. Vi dro innom et av dem. Det eneste som var litt skuffende var at de fleste butikkene var de samme som hjemme. Gina Tricot, Bianco, H&M, Vera Moda. Ja, dere skjønner tegninga. Hadde jeg fått lønna mi for sommerjobben før jeg reiste til Berlin skulle jeg handlet meg en designerveske på KaDeWe som var et mer eksklusivt kjøpesenter bare et steinkast fra hotellet vårt.

Når det kommer til sightseeing så har Berlin massevis å by på som andre storbyer i Europa. Vi valgte å dra til den kjente dyreparken i Berlin – Zoologischer garten. Kan ikke huske sist gang jeg var i en dyrepark, men Daniel var så gira på å se aper og delfiner at hans humør smittet over på meg. Når han ble fasinert, ble jammen meg jeg også det. Kan ha noe å gjøre med at det var mange eksotiske dyr, og det var veldig koselig å vandre hånd i hånd med kjæresten å se på alle sammen. Jeg likte spesielt godt elefantene, mens Daniels yndlingsdyr var alle apekattene. Tror han tok over 50 bilder av den samme apen i bur. Haha, at det går an.

Ellers er det vel nesten et must å oppleve litt krigshistorie når man er i Berlin? Vi dro til Checkpoint Charlie som var en grense mellom Øst-Berlin og Vest-Berlin. Der kunne man få passet stemplet av amerikanske “soldater” hvis man ville og like ved lå det noen rester av Berlinmuren. Ved dette område fantes det mange bilder og skilt hvor man kunne lese litt om historien. Jeg følte også at man enda kunne se litt skille mellom øst og vest. Bygningene ble mye gråere og det fristet ikke å “krysse” grensen.

// Ser dere skillet?

Når det kommer til transport så var vi veldig fornøyd med bussen. Rutebussen bestod av to etasjer og man følte nesten at man fikk en liten sightseeingtur når man satt seg ved det fremste vinduet over sjåføren. Prisen kom på 2 euro og man kunne kjøpe dagspass på 6 euro. Personlig får jeg litt angst av å ta t-banen så det at det var så godt busstilbud passet ypperlig for meg!

Alt i alt  var Berlin en kjempefin by, bare synd vi var så uheldig med været de siste dagene. Men man kan vel ikke bestandig ha værgudene ved sin side. Kommer nok til å reise tilbake, men ikke med det første. Er så mange andre byer jeg vil oppleve nå mens jeg enda er ung og fri!

Hvilken storby i Europa ville dere ha reist til?