Wake up call!

Før jeg begynner innlegget må jeg bare si at det var litt morsomt å lese alle de forskjellige reaksjonene på forrige innlegg. Noen mener jeg burde farge håret, mens andre syns blondt passer meg bedre. Jeg vil nok en gang i fremtiden bli brunette, men for nå holder det med parykker og annet jukseri. Vurderer om jeg skal kjøpe parykken fra forrige innlegg og bruke den ut på byen en dag. Hadde vært morsomt å se hvilken reaksjon jeg ville fått da. Må bare passe på å feste den godt nok. Tenkt deg om den falt av midt på dansegulvet. Gud, så flaut det ville blitt!

Uansett, dette innlegget skulle egentlig handle om forelesningen vi hadde i går om fedme. Syns foreleseren sa så mye interessant at jeg nesten måtte skrible ned noen ord om det her.

Fedme eller overvekt er et problem i befolkningen som bare har økt de siste årene. Med tanke på alle mulighetene vi har i dag, som de ikke hadde for 100 til 50 år siden, så er det kanskje ikke så rart. Bare det at man kan styre TVen fra sofakroken med en fjernkontroll, kjøre bilen til jobb, spille dataspill i stedet for å dra ut å leke gjør at hverdagen blir ganske så stillestående. Sier ikke at dette gjelder alle, men de fleste bruker nok store deler av dagen sin på å sitte i ro. Bare ta meg selv for eksempel. På skolen sitter jeg i forelesningssalen og hører på en foreleser, eller så leser jeg selv på lesesalen. Når jeg kommer hjem er det Macen som gjelder og den bruker jeg alt for mye tid på.

Da foreleseren sa det at de som har en kontorjobb eller er student vil forbrenne 700 kalorier i løpet av en dag, mens en person som jobber i butikk og står hele dagen vil forbrenne dobbelt så mange kalorier. Kjente jeg at jeg ble litt stresset. Det vil si at studenten har litt å ta igjen når man kommer hjem. Og her var det viktig å være aktiv slik jeg forstod det. Om man drar på trening en time så var det vel og bra, men da må man ikke sitte i ro resten av kvelden. Hvis man skal ha best mulig utnytte er det viktig å være i aktivitet i løpet av hele dagen, og her har jeg noe å lære. Gå småturer, vask leiligheten, gå i trapper eller tygg tyggis. Visste dere at man forbrenner 20 kalorier hvis man tygger tyggis i en time. Hehe, det er fire ganger så mye som man forbrenner om man bare sitter i ro.


Uansett, pointet var at jeg føler jeg (og helt sikkert mange andre) sitter i ro alt for mye i løpet av en dag. Selv om jeg drar på trening er det kanskje ikke godt nok. Så jeg har absolutt noe å lære. Kanskje jeg burde sette av 10 minutter til å gå opp og ned trappene her jeg bor. Hehe, det får jeg i alle fall rørt litt på meg. Ikke det at jeg er i faresonen for å bli overvektig. Men med tanke på hva jeg putter i meg av mat og hvor mye tid jeg bruker foran Macen, så er det litt rart at jeg ikke er det. Er vel kanskje en av de “heldige” som ikke legger på seg uansett hva man spiser. Uansett, forelesningen fikk meg i alle fall til å forstå at jeg burde røre mer på meg, og ikke bare dra på trening.


Sitter dere mye i ro i løpet av en dag?

10 kommentarer

Siste innlegg