Forever young!

Vi hadde forelesning om ungdomstidens psykologi i dag, og da sa foreleser noe som jeg likte veldig godt. I en av slidene hans stod det:

Siden jeg vil være for evig ung passer dette meg veldig godt! Mange spør meg: nå som du har blitt 21 år og har blitt voksen, hvordan føles det? Da må jeg innrømme at jeg får litt panikk med en gang, for jeg føler meg aboslutt ikke voksen i det hele tatt! Jeg er så enig i det foreleseren vår sier med at det å være voksen går ut på det å ta ansvar! Så jeg som ikke trenger å ta så mye ansvar, kan fortsette å være “ungdommelig”. Hadde jeg levd for 50 år siden hadde det nok vært andre boller. Da måtte jeg nok jobbe hardt for livets opphold og var jeg heldig hadde jeg kanskje fått lov til å utdanne meg.


// Torunn og Hanna 17 år!

En av de tingene jeg faktisk er redd for er at ungdomstida skal løpe fra meg og plutselig er jeg blitt voksen og må ta masse ansvar. Jeg er nok ikke helt ferdig med festingen i helgene, sove alt for lite på hverdagene, ta spontanturer til utlandet eller bruke alt for mye penger på unødvendige ting. Jeg er ikke klar for å gi slipp på det liver helt enda. Derfor var det veldig betryggende å få konstatert at dagens ungdom blir mye seinere voksne enn før. Det gjelder selvfølgelig ikke alle, men det kommer nok helt sikkert til å gjelde meg.

Selv om jeg har opplevd mye, reist alene rundt i verden og fått masse erfaringer, føler jeg at jeg fortsatt er litt umoden. Jeg ville nok ikke tatt ansvar slik en voksen person gjør, og mange av avgjørelene mine vil nok være egosentriske. Forhåpentligvis vil jeg modnes med tida og når jeg nærmer meg 30, være klar for å innta voksenverdenen!


Er du redd for å bli voksen?
Har du mye ansvar? 

6 kommentarer

Siste innlegg