Søndagstema – selvtillit

Denne søndagen tenkte jeg å diskutere temaet selvtillit! En egenskap som er veldig viktig å ha, men som det bestandig ikke er like enkelt å skaffe seg! Selvtillit finnes i alle slags former og grader, og dosen selvtillit til en person varierer fra menneske til menneske. Noen er så heldig at de har blitt utdelt med en stor dose, mens andre igjen er litt mer usikre på seg selv. Jeg føler også selvtillit blir bedre med årene. Da har man drøssevis med erfaringer og er en god del sikrere på seg selv.

Selv om selvtillit er vel og bra. Er det ikke bra å ha for mye av det heller. En person som det oser selvtillit av, kan faktisk bli oppfattet som kvalm og utrivelig hvis han/hun har alt for høye tanker om seg selv. Jeg har møtt et par av disse typene, og da kan man ikke gjøre annet enn å le litt. Da jeg og Annette var i New York i mai møtte vi en slik fyr. Han hadde virkelig alt for høye tanker om seg selv og trodde at alle guttene ville være han og alle jentene ville ha han. Da jeg takket nei til en date, gikk han helt bananas og hakket ned på meg som om jeg var den dårlige personen. Haha, bra at jeg ikke lar meg knekke så lett da!

Som sagt er selvtillit noe som kommer med alderen, og når man kommer i puberteten er det ikke sikkert at selvtilliten er på topp. Man ser seg selv i speilet og finner tusenvis av feil. Man er enten for tykk eller så er man for tynn, har for små pupper eller alt for store hofter. Kanskje har man en kvise eller to for mye, eller så føler man seg bare rett og slett fæl. Selv husker jeg at jeg hadde komplekser for hoftene mine. Jeg syns de var alt for store i forhold til resten av klassen, og jeg var ikke særlig fornøyd med de små brune fregnene som dukket opp i ansiktet heller.

Jeg husker helsesøster sa til oss at hver dag så måtte vi si til oss selv i speilet at jeg er bra nok som jeg er. Jeg er en fantastisk person, og jeg er heldig for at jeg er meg! Den gangen lo vi av det, og syns det hørtes ganske tullete ut. Men i dag så kan jeg se fornuften i det hun sa. Klarer man å se det positive i seg selv, så blir det mye enklere for resten av verden å se det også!

 

Den dag i dag føler jeg at selvtillitten er ganske god. Jeg har virkelig troen på meg selv, og vil få til noe stort ut av livet. Men veien for å komme dit jeg er i dag har vært lang og humpete. Jeg har ikke bestandig vært den selvsikre blonde jenta som tør å dele livet sitt, tankene sine og opplevelsene sine med en god del lesere. Jeg har vært igjennom mye rart, felt mange tårer og hatt mange mørke tanker. Men hvem har vel ikke?

Jeg tror grunnmuren i en god selvtillit ligger i å ha troen på seg selv. Klarer man å se at man er bra nok som man er, og er fornøyd med det utseende og livet man har fått utdelt kommer man lang. Resten handler om erfaringer og prestasjoner. Har man et mål (for eksempel å komme inn på det universitetet man vil) og så klarer man dette målet. Vil man automatisk få en mestringsfølelse, følelsen av det at jeg kan klare alt jeg vil, og med mestringsfølelsen kommer selvtilliten.

Man kan også få selvtillit av det å føle seg pen! Men det føler jeg er et helt kapitell for seg selv, så det får vi ta en annen gang. Det er utrolig mye litt sminke og hårspray kan gjøre med en jente. Nesten litt skummelt når man tenker på det. 

Helt tilslutt må jeg påpeke igjen at selvtillit er bra, men det kan bli for mye av det gode. Jeg tror det er viktig å ha selvtillit, men samtidig være ydmyk og ikke ha alt for høye tanker om seg selv! Klarer man dette kommer man langt i livet!

Har dere god selvtillit?

33 kommentarer
    1. Dette var et spennende søndagstema. Elsker virkelig søndagstemaene dine og jeg synes du er flink som klarer å fullføre det hver uke.

    2. Jeg har egentlig ikke så god selvtillit, men prøver å ikke vise det til andre. Late som om jeg er fornøyd med meg selv, fordi noe av det værste jeg vet er folk som klager på seg selv og utseende sitt hele tiden…

    3. Jeg har utrolig dårlig selvtillit, har blitt mye mobbet og hakket på. Men prøver å ikke vise at jeg har dårlig selvtillit, å prøver og overtale meg selv. og det går bedre nå, blir ikke mobbet lenger, vertfall ikke face 2 face.
      Btw: Du er utrolig flink blogger 🙂

    4. Du skriver så utrolig bra, og du er så erlig og oppriktig i det du skriver 🙂 Veldig bra innlegg!

    5. Jeg har bra selvtillit, men ikke så bra selvbilde. Jeg synes ikke jeg er pen, og det er mye med meg selv jeg gjerne skulle endret, men jeg har sånn noenlunde lært meg å leve med hvordan jeg ser ut og er!

    6. må bare si det igjen; jeg elsker søndagstemaene dine, Hanna! Mye lærerikt og interessant 🙂
      Nja, har ikke akkurat god selvtillit- er ikke spesielt morsomt å være den jenta med minst former (altså ingen) i klassen heller! Men som du sier, det blir vel sikkert bedre med årene..

    7. Før hadde jeg altfor dårlig selvtillit… det var en fæl tid! Jeg følte meg både for tjukk og stygg og dårlig i alt jeg gjorde.. Men så fikk jeg meg kjæreste og han lærte meg at jeg skulle drite i hva alle andre mente og tenke at jeg var bra nok som jeg var:D
      Så nå tørr jeg å si ifra viss jeg føler meg urettferdig behandlet og har mine egne meninger om det meste:P
      Selfølgelig må man også være ydmyk og det håper jeg at jeg er, men hverdagen har blitt mye bedre nå etter at selvfølelsen har steget:)

    8. Likte innlegget! Det kommer veldig ann på det når det gjelder meg. Men jeg har troen på meg selv, jeg ser at jeg får til ting og jeg har det rimelig greit med meg selv. Også en stor dose humor og selvironi har hjulpet meg mye!

    9. Det går fortsatt litt sånn opp og ned med meg men storsett positiv på det meste hehe..
      Er enig med deg. viktig å ha selvtilliten på tiktig plass 😉

    10. Jeg syntes det er sykt bra at du tar opp dette temaet!:)
      Ja, jeg kan vel si at jeg har det. Selvom noen dager føler jeg meg stygg, feit og dum, haha ler av det senere!

    11. Hei! Kan du lage et innlegg eller noe om hvor du pleier å kjøpe kjoler fra / bestille fra? eller bare tips 🙂 er snart juleball og trenger kjole 🙂

    12. Har nokk ganske god selvtilitt,jeg =)
      Jeg synes også det hjelper selvtilitten et hakk høyere og blogge,få tankene ut av seg,liksom.
      Fast leser av bloggen din!!
      Kos!

    13. Jeg har egentlig veldig god selvtillit… Men det er noen ting med meg selv jeg er så følsom, insecure, med. Det er noe jeg ikke kan gjøre noe med, og heller ikke skjule. Så når noen nevner det, og ler, merker jeg at jeg nesten får tårer i øynene, og det er ikke lett, på ungdomsskolen. vanskelig å bare godta slikt med seg selv.

    14. Utrolig viktig tema du tar opp som mange unge jenter kan kjenne seg igjen i 🙂 Det er også et tema som egentlig er vanskelig å sette ord på. Av og til kan den dårlige selvtilliten ta over livet, da er det viktig å prøve å ta over selvtilliten 🙂

    15. Jeg har egentlig bra selvtillit, eller jeg har mine problemer med kroppen min, håret og ansiktet.. Før lot jeg den dårlige selvtilitten min ta over hverdagen min desverre :/

    16. Nei, det va virkelig et fint innlegg Hanna! 🙂 Enig i hvert eneste ord <3 Du e så flink te å skriv! Og kjempefine bilda og 😀
      Om æ har bra selvtillit. . Hmm, variere nok litt det ja. Men som du si, har det my med om koss man føle sæ den dagen 😀 Sminke kan til tider gjør susen ja! 🙂
      Stor klem <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg