Søndagstema – hvem betaler?

…Du er på første date med gutten du møtte ute på byen forrige helg, hjertet ditt banker litt fortere når øynene deres møtes og han får deg til å le av de mest rare ting. Dere prater og hygger dere gjennom hele middagen, og velger til slutt å dele et sjokoladekakestykke til dessert. Alt går som en dans på roser, og så kommer det store spørsmålet du har lurt på under hele middagen. Hvem betaler?!

Da jeg ble spurt om jeg ikke kunne skrive et innlegg om hvem som burde betale når man er på date, tenkte jeg at dette kunne bli et interessant innlegg. Det finnes utrolig mange ulike synspunkt på dette, og jeg regner med at svaret på spørsmålet er avhengig av den enkelte situasjonen. Er dere på første date, er det et langvarig forhold eller kanksje et tilfeldig møte? 

Hvis vi skal være ærlige mot oss selv, så lever vi vel i dag i en kultur hvor det nesten er forventet at det er gutten som tar seg av regninga, mens jenta sitter der og smiler og ser uskyldig ut. Men burde det egentlig være sånn? Ikke det at jeg klager forresten, for det er en veldig fin ting av guttene å gjøre.

Er man på første date så har jeg ikke noe i mot at det er gutten som spanderer. Tar han frem visa-kortet med en gang kelneren kommer med regninga, ville jeg nok ikke protestert og sagt: “Nei, la meg betale kjære deg”. Da hadde jeg nok heller smilt og takket pent. Kanskje han til og med ville fått et kyss på kinnet som takk for maten. Men hadde vi vært i et forhold hadde jeg nok insistert på at vi deler på regningen. Altså, jeg kan betale for kinoen, hvis han kjøper godteri. Eller jeg kan betale for maten, hvis han gjør det neste gang.

Jeg ville nok ikke hatt et forhold der jeg fikk påspandert alt jeg ville. Da hadde jeg nok fått en følelse av at jeg ikke var selvstendig og klarte å ta vare på meg selv. Hvis jeg bestandig skulle vært avhengig av en annen persons penger. Derfor har jeg troen på at begge betaler, så lenge det ikke er et engangstilfelle. Da kan han få spandere så mye han bare vil!

Da jeg bodde i USA kjente jeg en fyr som hadde penger til å kjøpe det meste og som gladelig tok meg med ut på middag. Det var veldig morsomt der og da, men jeg hadde nok ikke ville levd i et slikt overfladisk forhold i lengden. Da syns jeg faktisk det var mye mer romantisk og ekte da jeg ble påspandert en overpriset middag i en luksus restaurant i San Francisco, av den mer “fattig” studenten som hadde spart penger for å kunne ta meg med ut! Det var utrolig søtt, og jeg fikk nesten litt dårlig samvittighet da regningen kom.

Ellers skal det sies at jeg nesten aldri har betalt for drinker ute på byen. Det pleier som regel å ordne seg på et eller annet vis. Bortsett fra den ene gangen jeg ble lurt av en fyr, tapte veddemålet og måtte bruke mine sister dollar på en drink til han! Det var bittert, men helt sikkert en god erfaring å ha med seg!


// Like før jeg ble lurt! Sjekk det lure smilet da dere! 

Hva tenker dere? Hvem betaler?

14 kommentarer
    1. HElt enig med deg! 😀
      Forresten, Gratulerer så mye med at du er blitt sammen med Daniel! dere er såå søte sammen! Du fortjener det beste søta! <3

    2. Gutten. Alltid gutten. Fuck likestilling.
      Du er ikke selvstendig lenger heller, og kan ikke ta vare på deg selv.
      Dog, du kan få lov til å betale for dine egne drinker og heller sponne de på gutten. Gutten trenger alkoholen på samme måte som du trenger sminke.
      Så la nå gutten få betale middagen. Hver jævla gang. Uansett hvor blakk han er og uansett om han må leve på en boks med bønner til fire kr hver tredje dag, så lenge han får spandere middagen på jenta!

    3. Jeg har akkurat de samme tankene som deg ! 🙂 er alltid fint om en gutt betaler første gangen, man føler seg litt spesiell da. Men når det gjelder langvarig forhold er det fint å dele litt på det !:)

    4. Kommer med noen synspunkter fra “andre siden” her jeg 🙂
      Jeg-og mange gutter med meg vet jeg-syns det er litt kjekkt å være litt gentleman og spandere på første daten. Dette blir litt annerledes om man har veldig dårlig råd, er student osv men generelt vil de fleste gutter like å spandere på første daten. Hvis jenta absolutt ikke vil bli spandert på-si fra tidlig-ikke vent til jeg har regningen i hånda! I et forhold blir det annerledes-da deler man normalt, men her er det viktig etter min mening å tenke litt på “totalen” syns jeg. Det er ikke nødvendigvis verdt “stoltheten” å nekte den andre å betale dersom den ene har mer penger, for man gjør jo noe sammen som beriker forholdet. Her gjelder jo “alt med måte” som så ofte ellers, og man får mye for noen få hundrelapper når man er par og bare vil ut noen timer en kveld og kose seg litt etter min erfaring.

    5. Synes det er direkte frekt å forvente at den ene parten skal betale:P Kjæresten min betalte på vår første date, selv om jeg sa det ikke var nødvendig, og det mente jeg. Så da vi dro ut neste gang insisterte likegodt jeg på å spandere:)
      Det er jo snilt å spandere, selvsagt, men for det første er det ikke nødvendig(hallo! dette er 2011!), og for det andre er det dem som synes det er ubehagelig å bli spandert på av ulike grunner.

    6. Jeg synes i grunn at man skal dele regningen i halvt så begge betaler. Men er man i et forhold, så skal man jo få lov til å skjemme bort partneren sin med en middag her og der. Men da igjen synes jeg at det er noe begge skal gjøre. 😛

    7. Jeg og kjæresten deler nesten alltid på regningen ol. når vi finner på noe. Ingen av oss har spesielt mye penger, så da er det best sånn. Også er det så mye mer koselig når man blir spandert på, nettopp fordi det ikke er sånn hver gang 🙂

    8. sitter litt og smiler for meg selv når jeg leser dette 🙂 om det er småting som på en kaffebar, er det jo helt greit å betale som gutt. Noe annet ville vært stusselig.
      Når det kommer til middagen på første date har jeg et litt annet synspunkt. Det er jo en “bli kjent fase” og man vet ikke helt hvor man har hverandre enda. Mannen signaliserer da at dama har høyere verdi, og vil gjøre det meste for å få frem et smil. Dette blir litt feil for meg, da jeg ser på meg selv som likestilt. Det er like mye hennes jobb å gjøre meg blid med forskjellige småting.
      Skal relativt mye for at jeg går bort til baren for å kjøpe øl også, da dette handler mye om det samme. Har absolutt ingen planer om å “spandere de til sengs” for å si det på en drøy måte. Står jeg jo og skal kjøpe meg en drink likevel kan det være greit å spørre hva hun har lyst på, og kjøpe en for å være hyggelig.
      Bruker som regel å spandere kinoen om de betaler bowlingen eller lignende. Synes ting bør deles på! 🙂
      er ikke kjip eller fattig på noen måte, men har mine små prinsipper på hva jeg gjør og tillater

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg