Jeg sulter meg og så spiser jeg en kanelbolle!

Fikk et spørsmål fra Andrea om jeg ikke kunne fortelle om hva jeg spiser og hva/hvordan jeg trener. Det kan jeg godt gjøre, selv om jeg ikke har det beste kostholdet i verden.

Hvis man begynner med maten så kan jeg meddele at jeg spiser nesten hva enn jeg har lyst på. Det kan være alt fra et mørkeknekkebrød med leverpostei til en kanelbolle dyppet i melis. Med andre ord er jeg både sunn og usunn! Da jeg begynte på medisin i fjor høst måtte vi måle både blodsukker og kolesterolet vårt, og det ble en liten vekker for meg. Da begynte jeg faktisk å tenke på hva jeg putter inn i kroppen min. Jeg har for eksempel helt dilla på potetgull, beste godisen som finnes, men etter at jeg har skjønt hvor usunt potetgull egentlig er har jeg sluttet helt med det! (nesten i alle fall).

For noen år tilbake hadde jeg så utrolig lyst til å bli tynn. Og når jeg først bestemmer meg for noe går jeg 100% inn for det. Jeg begynte å telle kalorier, nektet meg selv mat, og spiste så og si aldri noe godteri. Mamma var redd for at jeg var på vei til å få spiseforstyrrelse, men selv tenkte jeg aldri den tanken. Etter en god stund ble jeg så “tynn” som jeg ville være og etter hvert begynte jeg å spise normalt igjen. Men “skillsen” med å nekte meg selv mat har hengt igjen. Så generelt sett spiser jeg ganske lite mat. Tror jeg må ha den minste magesekken i verden, for jeg blir mett på en, to, tre! Det er derimot ikke lurt å spise for lite mat. Da blir man bare sliten, får hodepine og lavt blodsukker. Det er viktig å gi kroppen næring!

Noe som derimot kan være litt lurt er å bytte ut vanlige matvarer med et litt sunnere alternativ. For eksempel kan man bytte ut den vanlige pastaen, risen og spaghettien med en fullkornsvariant. Fullkornsproduktene smaker helt likt den vanlige varianten, forskjellen er at den er mye sunnere! Jeg har og helt dilla på knekkebrødet Wasa Sport +. Det er kjempesunt, smaker godt og har en lav glykemisk index. Det vil si at det tar lengre tid før blodsukkeret stiger og lengre tid før man blir sulten igjen. Som pålegg liker jeg å spise leverpostei, egg og skinkeost. Drikken jeg drikker er vann og melk (Tine ekstra lett in my heart).

Føler dette ble et langt innlegg om kosthold, så tror det blir litt for langt og kjedelig hvis jeg skulle nevne treningsvanene mine og. Det får jeg ta en annen gang. Kan nevne så mye at nå for tiden er jeg veldig opptatt av å forbedre kondisjonen min. Og så tar jeg 50-100 sit ups før jeg legger meg nesten hver kveld!

Hva er yndlingsmaten deres?
Tenker du over hva du spiser?

44 kommentarer

Siste innlegg