Svar på leserspørsmål, medisinstudiet

Forrige uke fikk jeg en forespørsel fra en leser om jeg kunne lage et innlegg om medisinstudiet. Det kan jeg såklart gjøre. Beklager at det tok litt tid før jeg svarte på det, men det har vært mye som har foregått i det siste.

Jeg kan jo begynne med den grunnleggende informasjonen om hva man må gjøre for å komme inn. Dette er noe jeg ofte får spørsmål om, så det er vel på tide å svare på det i et innlegg.

Siden begge mine foreldre er leger, har jeg fått legeyrket inn med morsmelka. Rundt middagsbordet hjemme hos er det hverdagskost å snakke om medisinske problemstillinger og da jeg var lita, tok jeg bestandig med meg et lager med sprøyter, pussbekken og bandasjer hjem fra jobben til mamma. Haha, memories.

På grunn av dette har interessen for å lære om kroppen og hjelpe mennesker vokst. Og jeg bestemte meg for at jeg selv ville studere medisin. Dette er noe jeg bestandig har hatt som et lite ønske, og derfor jobbet jeg ekstra hardt på skolen for å klare å komme inn på studiet. Husker det var mange som sa til meg at det var alt for vanskelig å komme inn med en gang. En gang da jeg var hos rådgiveren og fortalte om framtidsplanene mine, begynte han bare å le og sa at hvis jeg hadde planer om å studere medisin måtte jeg nok forberede meg på å spille PlayStation i tre år og heller komme inn på alderspoeng. Dette og alle de andre som ikke trodde at jeg kom til å klare å komme inn, var drivkraften min til å jobbe skikkelig hardt på skolen for å få gode karakterer.

Får å komme inn på studiet må man ha forskjellige realfag. De obligatoriske realfagene er fysikk i ett år, kjemi i to år og enten matematikk R i ett år eller matematikk S i to år. Et siste realfag som jeg hadde var biologi. Det er ikke nødvendig å ha biologi for å komme inn på studiet, men det er absolutt et fag jeg anbefaler. Mye av det vi lærte det første halvåret på medisin hadde vi allerede lært i biologien på videregående (bare i litt mindre omfang).

Det er ikke noen stor nyhet at du må ha veldig høyt snitt for å komme inn på medisin. Selv hadde jeg 5,7 i snitt (uten realfagspoengene) og det var akkurat nok til å komme inn i Trondheim. Det er litt lavere snitt for å komme inn i Bergen og Tromsø, mens Trondheim og Oslo har det høyeste.
Da jeg begynte ved NTNU var jeg utrolig nervøs. Hvordan er medstudentene? Hvor vanskelig kommer studiet til å være? Dette var noen tanker som surret i hodet mitt. Heldigvis har medisinstudiet i Trondheim et skikkelig fadderukeopplegg og det fikk deg til å føle deg velkommen med en gang! Det er mye gøy man får oppleve disse 14 dagene. Rebusløp på sykehuset, pub til pub runde, idrettsdag, tur i Bymarka, bokstavfest og mye annet. Fadderukene avsluttes med en litt mindre hyggelig dåp, hvor man offisielt blir medisinstudent!

Utover høsten er det mye spennende som skal læres. De forskjellige timene vi har er:

Det meste av undervisningen består av forelesninger i forskjellige tema. Hver uke bytter man tema. Det kan være alt fra hjerte, lunge, abdomen til etikk og samfunn. En gang i uka har vi klinikk. Det vil si at foreleseren har med seg en pasient slik at vi studentene får mer virkelighetsoppfatning av situasjonen.


To ganger i uken har vi noe som kalles PBL, eller problembasert læring. Det går ut på at 8 studenter danner en gruppe hvor man løser forskjellige problemer. For hver gang skal man forbrede seg på forrige gangs PBL-oppgave, som gjennomgås i begynnelsen av PBL. På slutten går gruppen igjennom en ny oppgave som man skal lese på til neste gang. Dette er en veldig fin måte å lære på, og man får veldig god kontakt med PBL-gruppa si. Jeg kjenner jeg savner den gamle PBL-gruppa mi nå.


Et par ganger skal du ha noe som kalles histologi. Det vil si at du sitter og titter i et mikroskop og ser på forskjellige celler. I begynnelsen fant jeg det ikke såå interessant, men etter hvert som jeg forsto mer ble faget mer spennende. Du skal lære om de fire forskjellige cellevevene, epitel, bindevev, muskel og nerve. Og du skal klare å gjenkjenne snitt i fra hjerte, lunge og GI-traktus, bein og bruskvev.
 


En gang hver 14. dag er vi utplasert hos en allmennpraktiker. Det vil si at vi er utplasert på et legekontor hvor vi skal ha våre egne pasienter. Vi skal ikke finne ut hva som er galt med dem, men vi skal øve oss på konsultasjon. Altså vi skal lære oss kommunikasjon mellom lege og pasient. Dette er veldig lærerikt, men bittelitt ekkelt i begynnelsen med tanke på at konsultasjonen blir filmet og du skal vurderes av de andre medstudentene dine etterpå.


Den uken du ikke har allmennpraksis har du noe som kalles F-lab, eller ferdighetslab. Der lærer man og mye spennende. Det første halvåret øver vi oss på kommunikasjon, mens over jul får vi lære oss undersøkelser. Husker jeg var så stolt etter jeg hadde lært min første undersøkelse. Da fikk jeg følelsen av at jeg var litt doktor, og ikke bare student. De forskjellige undersøkelsene vi lærer er hjerte, lunge, abdomen, perifer sirkulasjon, skulder, hofte, kne, rygg og blodtrykkundersøkelse. Min favoritt er hjerteundersøkelsen.


Etter jul skal man ha noe som kalles disseksjon. Man har kanskje dissekert en fisk på ungdomskolen, men her tar man nivået opp et par hakk. Vi skal nemlig dissekere mennesker. Det jeg kan si er at disseksjon er et veldig interessant fag. Begynner du på medisin i Trondheim har du i alle fall noe spennende og lærerikt å se fram til! En kjempegod måte å lære om kroppens anatomi og funksjon på!


Etter et helt år med mye lærdom skal dine kunnskaper til slutt testes. Medisineksamen i Trondheim består av en skriftlig- og en muntligeksamen. Begge befinner seg i slutten av vårsemesteret. Den skriftlige eksamen deles i to. 120 flervalgsoppgaver (teller 60%) og 4 essayoppgaver (teller 40%). Det er lurt å gå igjennom tidligere gitte eksamener, da får du en god forståelse om hvordan eksamen kommer til å bli. Den muntlige eksamen består av tre stasjoner. På den ene stasjonen får du en undersøkelse av 8 mulige. På den andre stasjonen kan du enten få et histologisnitt eller en anatomioppgave. På den siste stasjonen får du en overraskelsespost. Da kan du få spørsmål om alt mulig rart, jeg fikk for eksempel spørsmål om proteinsyntesen i ei celle.

Jeg er i alle fall kjempeglad for at jeg kom inn på medisin i Trondheim. Det er et kjempespennende studie hvor du lærer mye.

Håper dette ga deg svar på det du lurte på! : )

Hva studerer du? Eller hva har du lyst til å studere?

150 kommentarer
    1. Hvordan ser du for deg jobbsituasjonen etter endt studie da?
      Kommer du til å spesialisere deg, eller bli almennpraktiserende?
      Og hvordan ser du på å kanskje måtte ta en jobb langt utpå bygda et sted?
      Foreslår at du spesialiserer deg inn “world saving” jeg, og lar den “pupp til pupp-runden” bære det meste av markedsføringa 😉
      god helg! 🙂

    2. Bra svar du har laget:) Fin oversikt over hvordan første klasse på medisin er!
      Så bra at du ikke lot kommentarene deres bryte deg ned! Synes det er ekstremt drøyt at skoleansatte ikke hadde tro på deg. Jeg har sett det skjedd med andre på min skole også, men det er synd at det skal være sånn! Bra du ikke mistet motivasjonen av det i allefall. Det måtte jo føles ekstremt bra når du beviste hvor feil de tok:)

    3. Tusen takk for svar! 🙂 Og ja, det gjorde virkelig det. Du skriver helt utrolig bra, og når du sier at rådgiveren begynte å _le_, det blir for dårlig. Hva med å være profesjonell? Lykke til videre på studiet.

    4. SV: Tusen takk for kommentaren! <3
      Utrolig bra blogg, du er sykt heldig som bor i USA! :O
      Og jeg misunner håret ditt, det var sinnsykt fint. Me want.
      Hilsen Hanne.

    5. Det var så gøy å lese, altså!
      Jeg bare misunner deg skikkelig, liksom!
      Du er bare SÅ flink til å skrive norsk, altså.
      Bare da’a.
      Åh, gidameg altså!
      Smask!

    6. Sun tzu: Haha, har retta skrivefeilen nå ; )

      Jeg har enda ikke peilig på hva jeg vil ende opp som, satser på at jeg finner det ut etter hvert. Hittil har jeg mest lyst til å spesialisere meg : )

      Ser ikke mørkt på det faktumet at jeg kanskje må jobbe utpå bygda, men vil så klart jobbe i en litt større by hvis muligheten byr seg : )

    7. kjempe bra innlegg 🙂 misunne dæ nesten 🙂 har egentlig også hadd lyst te å bli lege.. men har ikke bra nok karaktere til det.. så da tar jeg sykepleier utdannelse istedet.. som jeg synes også er et helt greit yrke..
      stå på du 😉 jeg vet at du vil klare studierne 🙂

    8. utrolig bra at du har så mye motivasjon 🙂 men kan jeg få spørre om hvordan snittet ditt var i 1VGS og 2VGS også?

    9. Lena: Ja, med motivasjon kommer man langt! Du kan godt spørre, men er ikke sikker på om jeg kan gi deg så godt svar. Husker ikke det nøyaktige snittet jeg hadde da jeg gikk ut 1VGS og 2VGS. Hm, husker at fra de avsluttende fagene fra første året hadde jeg 5 i engelsk og geografi og så hadde jeg 6 i matte, naturfag og samfunnsfag : )

    10. Så flink du er til å forklare om studiet ditt! Jeg har nettopp begynt på et bachelorstudium i ernæring, og skal ha anatomieksamen snart. Kjempespennende, og jeg må si jeg blir mer og mer ydmyk for livsprosessene ettersom jeg lærer mer og mer om alt som skal klaffe for at man skal kunne løfte ene armen f.eks!
      Lykke til videre, skal bli spennende å følge bloggen din videre 🙂

    11. Ojoj! Så flink du er! Men jeg bare lurer på en ting. Siden du fikk så bra karakterer, er du “naturlig” smart. Syns du det var lett å få en 5/6? Eller var det slik at du jobbet virkelig hardt for det?
      Går du på skole i USA nå? 🙂

    12. Wow, flotte svar her på mange spørsmål jeg hadde! Jeg har ekstremt lyst til å studere medisin, og hadde vell mest tenkt på Tromsø, men nå syns jeg Trondheim høres veldig interessant ut også! =)

    13. Misunner deg sånn, har kjempelyst å studere medisin. Men har ikke gode nok karakterer. Skal studere sykepleie, og det er greit nok det!

    14. Utrolig inspirerende å lese, det mener jeg virkelig! Selv går jeg første år på vgs og har helt siden jeg kan huske villet bli lege. Jeg kjenner meg ekstremt godt igjen i det du skriver, da også når du nevner at det var mange som lo og trodde du ikke ville komme inn. Sånn har jeg det også. Til og med lærerene mine flirer av meg. Men jeg skal klare det! For det er lege jeg virkelig vil bli, og det skal jeg oppnå !
      Setter veldig pris på at du skrev litt om hvordan livet på medisin er, for det fikk meg bare enda mer engasjert! Misunner deg som allerede har kommet inn, jeg håper du er veldig stolt av deg selv! 😉 Å komme inn på medisin er det jeg ønsker høyest i verden!

    15. Jeg har også veldig lyst il å studere medisin på NTNU i trondheim. Men er redd jeg ikke har karakterene til det. Går jo bare i 10.ende enda da, så er kanskje litt tidlig å si. Men jeg har ihvertfall utrolig lyst, drømmen min 🙂
      Utrolig fin blogg du har forresten!

    16. Du er en utrolig dyktig blogger. Jeg er også interessert i medisin, men kommer nok ikke inn i Norge. Hvilke fag var det du ikke fikk 6 i 🙂 ?

    17. jeg er imponert over karakterene dine, du er en utrolig smart jente! nå har du hvertfall inspirert meg til å studere medisin… så får vi bare se hvodan livet blir fremover =))

    18. Hei, eg har lest på mange sider at man må ja 6,5 eller 6.7poeng for å komme in på medisin studie. Eg har ganske lyst til å bli lege, lurer på om man må være god i matte,norsk eller engelsk? eller hvaslags karakter man må han i det forskjelige fagane? elsker bloggen din btw 🙂

    19. Nerges: Heisann 🙂 Man må ikke ha 6,5 eller 6,7 i snitt hvis du søker på primærvitnemål eller hva det heter. Da jeg kom inn i Trondheim måtte man ha 5,9 i snitt. Man må vel være god i alle fag, men de viktigste fagene er kjemi, biologi og matte. Man må også ha ett år med fysikk. For å komme rett inn må man vel ha nesten bare 5 og 6 i alle fag. Men en eller to 4’ere går vel bra 🙂

      Lykke til 😀

    20. Hei. Lurer på hva dine karakter var i vg, og hvor mange 4,5,6 du hadde? skal begynne i vg til høsten og har sykt lyst til å bli lege, men er desverre ikke så flink på skolen. Har du noen ideer hvordan eg kan bli flinkare? 🙂

    21. Wow, må innrømme jeg er dypt imponert. Har egentlig alltid hatt lyst til å bli lege, men jeg har ikke bra nok karakterer er jeg redd. Men håper du består alt og får en super karriere som lege, noe jeg tror du får !:)

    22. Hei, kjempe fin blogg!
      Jeg har kjempelyst å studere medisin, men skal til USA på utveksling til høsten (vgs 2.) Planen er å ta kjemi, fysikk og matte der borte. Siden jeg bare trenger fys1, og ingen av karakterene man får i USA gjelder(man får bare godkjent,) vet du om man må ta fys2 også da? vil jo ha karakter i fysikk.. Samme med R-matten, egentlig. Det vil jo nesten si at jeg heller burde tatt S. Hvilken matte tok du?
      hehe, er ikke sikkert du vet noe om dette da, men det er bare det at rådgiverne på skolen aldri klarer å gi ordentlige svar på noe som helst…

    23. Sina: Heisann 🙂 Oh, du er kjempeheldig som skal til USA til høsten! Sikker på at du kommer til å stortrives 😀

      Hm, skikkelig dårlig av rådgiveren og ikke gi deg et ordentlig svar. Hvis du er helt sikker på at det er medisin du vil studere, kan du like så greit velge matte S i 2 år, i stedet for matte R. Jeg hadde matte S, siden det var lettere og da trengte jeg ikke å bruke så alt for mye tid på matten. Kunne jeg heller bruke tiden på kjemi og biologi 😉

      Jeg er usikker på fysikkspørsmålet ditt. Kanskje du burde sende en mail til et av universitetene i Norge som har medisin som fag og spørre dem?

      Masse lykke til i alle fall! : )

    24. JEG HAR ET SPØRSMÅL
      Du er jo en stereotypi, som du sikkert ofte får servert. Hvor ofte er det folk blir sjokka når du sier at du studerer medisin?? For du ser jo ut som en barbie, og de færreste hadde tenkt tanken om at du studerer medisin. Jeg syns dette er kjempegøy! Flott at du både viser at selv om man liker å pynte seg og er blond og brun, så kan man ha noe mellom øra også!=) Lykke til videre. Håper på mer innlegg om medisin.. Jeg har bare 4,3 i snitt, og har en stor interesse for helse, og spesielt medisin virker superspennende!! Synd at jeg ikke likte historie, historie&filosofi på skolen og slikt…. Men jeg får samle poeng noen år.

    25. Skal utdanne meg som billakkerer eller noe i den duren, men har mest lyst til å studere noe større… Problemet er at jeg ikke er god/trives ikke på skolen…

    26. Hei Hanne .
      Jeg er en jente på 16 år , og har nettopp begynt på videregående .
      Min største drøm er å bli lege , men en lærer fortalte meg at jeg ikke trengte å tenke på å bli lege engang , for hun synes at det var for vanskelig for meg ;(
      Hva skal jeg gjøre ? Jobbe hardt for komme inn på medesin i Oslo , eller studere noe annent ?!
      – Sara

    27. Hei! Eg har sykt lyst å bli lege! hadde ganske lav snitt i ungdomskolen men skal bli flink i vg. eg går no på 1 vg, og man skal velge mellom p1 eller t1 matte, hva skal eg velge? eg har ganske lyst å velge s matte men læraren min sier det blir altfor vanskelig når eg skal ha fysikk, er det sant?
      SVAR! 🙂

    28. Anne: Heisann 🙂 Hvis du har lyst til å studere medisin, så vil jeg anbefale deg å velge T-matte. Det er det som er mest lik den matten du kommer til å trenge videre. Jeg hadde to år med S-matte, og klarte meg fint. Så det kan nok du også velge om du vil. Hadde bare et år med fysikk da, siden man ikke trenger mer når man går på medisin 🙂

    29. Hei Hanna, og takk for sist:-)
      Godt og se du trives på med. studiet! Ser for meg at du bli hell of a doctor om noen år! forøvrig syns jeg en kaffe, for gamle dager sin del er på sin plass om vi begge er på Orkanger samtidig engang:)
      Og som jeg har sagt tidligere, om du vil ha sommerjobb eller være med som hospitant i ambulansen så skal vi se om vi får fiksa det, selv om det er pokker i voll, langt unna:)

    30. Anonym: Heisann 🙂

      Oh, nå ble jeg veldig nysgjerrig på hvem dette er? Du glemte å legge igjen navnet ditt. Det kommer forresten fram noen minner når du nevner ambulansen, og at jeg møtte deg på en fest. Men navnet ditt kommer jeg ikke på.

      En kaffe høres forresten veldig trivelig ut! 🙂

    31. Hallo Hanna,
      Du har en fin blogg som også handler om medisinstudiet.. Fant bloggen din, mens jeg lettet etter info om medisinstudiet.. skal begynne på medisin i høst 2012 i oslo.. er så spent…Gleder meg utrolig. Studiet høres ganske spennende ut..
      Vet du hva, jeg tror alle rådgivere på videregåendeskoler får opplæring om å klare å overtale elever om å ikke studere medisin.. Hadde en lignende rådgiver som deg.. men jaja, han klarte ikke å overtale meg faktisk..
      Jeg ville egentlig spørre deg om, du kunne ta flere bilder av studiehverdagen.. ?? Hvis du får mulighet da..:) Er det samme opplegg i Trondheim når det gjelder studiet, som i oslo??
      Ha en fin dag videre.. :))

    32. Hei, er en jente som går i vg1 i allmenn linje, har ganske lyst å studere medisin elsker å hjelpe folk, men rådgiver i skolen sa at jeg burde tenke på en annen yrke siden jeg har fått dårlige karakter på de første prøvene. Jeg lurer på om du brukte mye tid på lekser? Jeg er ikke naturlig smart jente. Jeg har valgt p matte, skal ta s1 matte neste år. Noen ideer hvordan jeg kan bli skoleflink? Svar er du snill! 🙂

    33. Hei Nina,
      jeg ville bare si, ikke gi håpet om å studere medisin.. Jeg selv hadde matte p og matte s1.. dette sier ikke noe om hvor smart man er .. Stå på.!!!! Slik som det står i fysikk 1 boken(ergo); øvelse gjør mester :)) så lenge du får gode nok karakterer(5-6) kommer du til å klare deg fint med de “enkle” matematikkene..

    34. Heisann tyrker, takk for svaret. Skal ikke gi opp håpet. Jeg lurte på om du vet om en bra studieteknikk? trenger (desperat) en bra studieteknikk jeg kan følge, ellers kommer jeg til å slite :p og noen tips hvordan jeg kan bli flinkere i engelsk skriftlig, sliter litt med grammatikken. 🙂

    35. kan jeg få spørre hva du har i snitt Tyrker/hannavaage? jeg var ikke flink på ungdomskolen, men no har jeg sykt lyst til å studere medisin, noen tips? 🙂

    36. Lurte på om du er naturlig smart, eller måtte du jobbe skikkelig hard for å få gode karakter?
      Vet du om en bra studieteknikk?
      Elsker bloggen din! Stor fan! 🙂

    37. Hei! Takk for nyttig informasjon om medisinstudiet! Jeg har selv lyst til å studere medisin. Jeg har noen spørsmål om du gidder å svare:)
      -Hvor mye tid går med hver dag/helg til lesing? Har du mye tid til andre ting som venner, gutter og festing?
      -Er det veldig stor konkurranse? Altså, får de andre medisinstudentene vite hvordan du gjør det til enhver tid osv? Føler du at du det er stor forskjell på nivået blant studentene, i såfall hvor ligger du?
      -Er strykprosenten høy ved eksamen i Trondheim?
      -Du nevnte konsultasjon. Hva legger du i det? Snakker du da med pasienter om psykiske lidelser?
      -Hva er sånn ca snittalderen på studiet?
      -Er det mange oppgaver/innleveringer du må levere inn underveis slik at lærerne vet hvor du ligger/om du henger med, eller er dette helt opp til en selv (utenom eksamen)?
      -Selv har jeg ikke biologi. Er dette en veldig stor ulempe? Anbefaler du å evnt lese biologi (1 eller 2?) i løpet av sommeren?
      TUSEN TAKK:)

    38. Herregud, så utrolig godt forklart alt sammen. Det at rådgiveren din begynte å le av deg, og at det var det som ga deg drivkraften er litt det samme som meg – jeg vil vise alle de som tror jeg er for dum til å gå medisin at jeg faktisk kan klarer det (forhåpentligvis).
      Jeg har realfagene her på skolen min i Brasil, men vet ikke om de har de samme læringsmålene osv. som skolene hjemme i Norge?
      Den allmennpraksisen hørtes litt skummel ut, i og med at en blir filmet og blir vist for de andre etterpå, huff!
      Håper du koser deg videre med studeringen, selv om det sikkert er slitsomt en gang i blandt : -)

    39. wow, må innrømme jeg er en av de som dømmer deg som “vandrende brunkrem” og skikkelig blond og at jeg ble overasket over ditt snitt på 5,7! dette virker jo skikkelig hart. du virker mer profesjonell i yrkesklærne da 😀 skal prøve å ikke dømme folk på utsende så hardt lenger 😀 håper alt vel videre med deg og din medisin. og beklager min dom på ditt utseende

    40. TAKK! dette hjalp meg masse, og jeg fikk masse ispirasjon til å jobbe MYE hardere for å komme inn på medisinstudiet 🙂 takk takk takk takk takk!

    41. Kjempe fin blogg! Du er veldig innspirerende, selv tenker jeg å starte medisin om jeg kommer inn, men er da eventuelt ikke helt fylt 18, er det noe stort problem under fadderukene og de første måndene i Trondheim? :):)

    42. Heihei, jeg lurte på om det gikk fint og kombinere S-matten med fysikk 1! Lærerne på skolen min sier at det ikke er så lurt, og at fysikk blir veldig vanskelig om man ikke har R1… Hva sier du til dette? Gikk det helt fint! Jeg tenker som så at det er bedre å få gode karakterer i S-matten en en litt dårligere i R..

    43. Katrine: Det samme tenkte jeg. At det er bedre å få en god karakter i S-matte enn en litt dårligere en i R-matte. For meg var det i alle fall ikke noe problem å kombinere fysikk og S-matte. Nå husker ikke jeg så mye fra fysikken i andre klasse. Men vi hadde en veldig koselig lærer som gjore det morsomt å lese. Det viktigste er vel å prøve å finne noe “glede” ved fysikken så skal det vel gå greit tenker jeg 🙂

    44. Tusen takk skal du ha! Jeg trengte egentlig bare en bekreftelse på at det faktisk kan gå fint 🙂 Er veldig forberedt på å jobbe godt med både fysikken og kjemien! Håper resten av studietiden din blir spennende, interessant og morsom! Ønsker deg masse lykke til! Og igjen, takk for svar 🙂

    45. Hei Hanna!
      Det er virkelig inspirerende å høre at det virkelig er mulig! Jeg lurer bare på hvilken karakter du fikk i T-matte? Det er jo et avsluttende fag i 1.klassen.. Fikk du forresten bare 5 og 6 førsteåret også, eller var det først etterhvert du virkelig bestemte deg for å jobbe? 🙂 Tusen takk for svar, kjempefin blogg du har!

    46. Ingrid:

      Heisann! 🙂

      Jeg fikk 6 i T-matten førsteåret. Husker jeg tenkte at jeg måtte jobbe hardt med alle avsluttende fag, sånn at jeg hadde et utgangspunkt til et bra vitnemål. Resten av de avsluttende karakterene fikk jeg 5 i engelsk og geografi og 6 i naturfag og samfunnsfag 🙂

      Lykke til med lesingen 😀

    47. Kjempebra innlegg ! 🙂
      Skal begynne på videregående skole nå til høsten, og har utrolig lyst til å bli lege(eventuelt at jeg utdanner meg videre etter det), og lurer på om det er studiespesialisering/almenn man må gå…? Har fått så mange ulike svar på alle spørmålene mine når det gjelder dette, så tenkte å spørre deg siden jeg har tenkt å gå samme vei som deg 🙂
      Forresten, du er utrolig pen! Stå på 🙂 Digger bloggen din 😀

    48. Marie Vollen: Heisann 🙂 Hvis du har lyst til å komme inn på medisin i Norge vil jeg anbefale å gå allmenn eller studiespesialisering og man må velge realfag og ha matematikk, fysikk i et år og kjemi i to år 🙂 Men man kan velge musikk eller idrett, men da må man ha påbygning etter på for å ta opp de fagene man ikke hadde 🙂

      Lykke til i alle fall 😀

    49. Hei:)
      Har lyst til å begynne på medisin, men er da eventuelt ikke 18 når jeg starter, vet du om det kan være et problem i Trondheim på for eksempel fadderukene eller noe?
      Kjempe fin blogg du har! Du er kjempe inspirerende!;):D

    50. Sofie: Heisann 🙂 Nei, det vil ikke være et problem i det hele tatt. Halve kullet kommer omtrent rett fra videregående og er 18-19 år, mens resten er gamlere. Fra 20 og oppover. Så det må du ikke tenke på 🙂 Fadderukene er for alle, og de fleste finner seg noen de passer godt med 😀

    51. “Selv hadde jeg 5,7 i snitt (uten realfagspoengene) og det var akkurat nok til å komme inn i Trondheim” skriver du, men nå mener du altså at du kom inn noen år etter videregående, ikke sant? For 6,1 er utrooolig høyt snitt :S
      Angrer du på å velge medisin? Hvis du måtte valgt en ny yrkesretning, hva ville du valg? 🙂

    52. hei, mitt siste innlegg må ha slettet seg? Jeg bare lurte på om du kom inn på medisin direkte etter videregående, eller om du tok opp noen fag. Var det vanskelig 🙂 Hvis du måtte valgt et annet studie, hva ville du ha valgt?
      Takk for svar 😉

    53. Hei Hanna!
      Jeg har T-matte nå, og ligger på en 5’er. Jeg har veeldig lyst til å gå helt til topps, og har muligheten til å gjøre dette hvis jeg får bra resultat på heldags og eksamen til våren. Har ikke helt funnet motivasjonen til å jobbe. Jeg gjør veldig sjelden leksene mine i matte, men får likevel 5 på prøvene. Hva brukte du som inspirasjon til å jobbe med fagene? Og hvordan jobbet du med regne/skrivehastigheten opp mot eksamen? 🙂

    54. Gøy å få vite mer detaljert om studiet, høres spennende ut:) Jeg går ei kosthold-trening-helse linje på folkehøgskole så kan vel ikke si at jeg studerer noe, men lærer mye det gjør jeg!

    55. Hei Hanna!
      Jeg fikk vite om bloggen din for et par dage siden. Så da at du gikk på medisin, og kom frem til denne siden. Begge foreldrene mine er også leger, og jeg har tenkt mye på å bli en selv, men det er nok litt tidlig å bestemme seg, i og med jeg nettopp er fylt 14… 🙂
      Det jeg lurte på var om du måtte gå “ekstra-år” på privatskole som Bjørknes, eller lignende for å ta opp karakterer?
      Mamma og pappa gikk på UIO og studerte medisin, men mange mener Teondheim er en vel så god “studentby” som Oslo. Ville du valgt Oslo om du hadde alle muligheter, eller trives du godt på NTNU?
      Hilsen spent tenåring.

    56. Anonym: Heisann 🙂

      ah, så koselig da! Nei, jeg studerte hardt på videregående og kom rett inn, så slapp heldigvis å ta opp noen fag. Jeg hadde faktisk Oslo på tredjeplass fordi jeg egentlig ikke ville begynne der siden jeg bare hadde hørt negative ting om studentmiljøet i Oslo. De fleste er med sine egne venner og at det er alt for stort og så videre. Om det stemmer vet jeg ikke, men det gjorde meg litt skeptisk. Trondheim er i alle fall en veldig god studentby, det er jeg helt sikker på. Siden jeg kommer fra Trøndelag, så kjenner jeg at jeg begynner å bli litt lei av Trondheim og skulle gjerne ha studert i en annen by. Men studiet i Trondheim er så bra og folkene som går der så jeg ville nok ikke byttet det ut! 🙂

    57. Hei!
      Har planer om å begynne på medisin på NTNU neste år, begynner i vg3 nå 🙂 Om jeg kommer inn vet jeg jo ikke før omlag et år, men er allikevel nysgjerrig på et par ting.
      For det første, når begynte du å se etter leilighet/hybel og har du noen tips til nettopp dette?
      Og hvordan bør man forberede seg før første året?
      Takk på forhånd, kos deg videre i varmen!

    58. Beanca: Heisann! 🙂 Oh, så spennende da! Jeg er sikker på at hvis du jobber målbevisst så klarer du det! 🙂

      Jeg begynte ikke å se etter leilighet før etter skolen hadde begynt. Dette fordi jeg kunne bo hjemme helt til vi fant en passende leilighet. Men hvis du er sikker på at du kommer inn i Trondheim vil det nok være lurt å begynne å se på leilighet tidlig om sommeren 🙂

      Det første året er egentlig ganke greit. Det er en myk start og man har noe biokjemi som kan minne litt om det man lærte på videregående i kjemi og biologi. Siden man bare har en eksamen mot sommeren er det veldig viktig å jobbe jevnt utover hele året slik at man slipper å stresse seg opp like før eksamen. Det kan være litt vanskelig å gjennomføre siden man verken har innleveringer eller noe sånt, men er man bestemt på at man skal klare å lese så gjør man det 🙂

      Lykke til på VG3 da! 🙂

    59. Hei 😉 Jeg er i god gang med 2 vgs, og har SÅ lyst til å studere medisin. Snittet fra 1. klasse er bra, men hva gjør du når du ABSOLUT ikke har lyst til å øve men du VET du MÅ? Og hvordan er vanskelighetsgraden hvis du sammenligner medisin med videregående?
      Har du noen tips for “bare” å få 6-ere? Takk for svar (hvis jeg får et) 😉

    60. Hei, jeg leste i innlegget og har noen spørsmål som jeg håper du kan svare på 🙂
      Regner man ikke realfagpoengene når man søker?(slik at man trenger 5.7 + poengene)
      Jeg lurer også på om du tok fag opp som privatist, i så fall, hvilken? 😀

    61. potensiell medisinstudent: Hvordan få motivasjon til å lese når man vet at man må. Jaa, det er et godt spørsmål. Sliter litt med motivasjonen min selv for tiden. Så da har jeg sagt til meg selv at jeg har lov til å ta det med ro i noen uker og så begynne den intense lesingen og så videre. Så, det er kanskje lurt å samle opp litt krefter og så få litt dårlig samvittighet og vips så har man masse energi til å lese. Jeg vet ikke jeg altså, men tror det er viktig å ikke tvinge seg selv til å gjøre noe. Det skal være gøy å lære 🙂

      Overgangen videregående medisin gikk overraskende bra. Foreleserne er flinke til å forstå at noen kommer rett fra videregående og ikke kan såå mye enda. Så jeg føler det gikk ganske så bra 🙂

    62. Spennende lesing! Selv går jeg første året på veterinærstudiet, og jeg må si det er veldig mye likt. Nå går det for det meste i cellebiologi, og jeg kjenner igjen mye av det du skriver om. Det med problembasert læring og at dere har klinikk hørtes kjempespennende ut, nesten så jeg får lyst til å bytte over til medisin. Siden drømmen har vært veterinær siden jeg kunne snakke så får jeg vel ikke gjøre det, selv om det også høres kjempespennende ut! Kom rett fra videregående sånn som deg, og jeg vil ikke se på det som et problem 🙂

    63. Hei! Jeg skal begynne på medisinstudiet neste år (håper jeg, i Bergen). Derfor håper jeg (og pga. det er et uhyre spennende tema) at du kan skrive litt om hva som trenges å kjøpe, (ikke alle boktittelene) men utstyr (som stetoskop) osv som man burde kjøpe det første året.
      Muligens hva som sjokkerte deg skikkelig i starten av studiet, og kanskje hvor mye penger du tror du brukte første året på utstyr og bøker….

    64. Hehe, skjønner! 🙂 Ble bare imponert over fysikkarakteren, jeg synes det er vanskelig selv med R-matte 😛 går andreåret nå, sikter meg inn på medisin jeg også 🙂 kun 6ere fra vg1, men de to siste årene er jo mye mer krevende… Har du noen tips?

    65. Ragnhild: Ah, jeg hadde verdens hyggeligste fysikklærer som var så engasjert og hjelpsom. Så det tror jeg hjalp en god del på. Vi var en liten klasse, så han hadde god tid til å hjelpe oss alle 🙂 Oh, så spennende at du vil studere medisin. De to siste årene er en god del jobbing. Så er man bare innstilt på at man skal jobbe mye og har et mål så går det mye lettere syns jeg. For meg hjalp det også at jeg kunne diskutere ulike tema vi hadde på skolen med foreldrene mine. Og ofte ble ting mye mer forståelig da. Ellers organiserte jeg alt i planer slik at jeg hadde oversikt over hva jeg måtte lære og til nå, og da lå man av og til litt foran som også kunne hjelpe litt på! Lykke til i alle fall 😀

    66. Hei!
      Synes det var et kjempe bra innlegg😄
      Bare lurer på et par ting:
      Er det vanlig å komme rett inn på medisin studiet etter vgs?
      Hva er forskjellen på R matte og S matte?
      Hvordan er 3. Året av studiet?
      Hvordan er de andre studentene?
      Og
      Hvor vanskelig er studiet?

    67. Amalie: vanskelig å svare på om det er vanskelig eller ikke for det kommer vel helt an på hvor interessert man er i å jobbe på skolen, hvor lett man har for å få gode karakterer og så videre. Jeg måtte selvfølgelig prioritere skolen og jobbe mye for å klare og komme rett inn, men det var verdt det! 🙂

      S-matte er vel “enklere” enn R-matte. Nå er det ganske lenge siden jeg hadde matte på videregående så husker ikke helt hvilke tema de ulike fagene fokuserer på. Men husker jeg syns S-matte var mer spennende enn R-matte for min del. Vil man bli ingeniør må man ha R-matte, men hvis man ikke har planer om å bli det kan man like så godt velge S-matte 🙂

      3. klasse medisin er kjempespennende! Man får møte mange spennende pasienter, øve seg på ulike undersøkelser og lære mye spennende sykdomslære og så videre. Man får og prøvd seg en god del og da finner man vel ut om man passer til dette studiet eller ikke.

      De andre studentene er som regel hyggelige! Hehe 🙂

      Hmm, de to første årene hadde en helt OK vanskelighetsgrad. Tredjeåret må man lese en god del mer, er mye mer som skal læres og man må bruke enda mer tid!

      Håper det var svar på det du lurte på 🙂

    68. Hei
      lurte på noen ting ?
      hvordan jobbet du med lekser osv på vgs?
      Hehe rart men tror du at du at det å vere lege kan sammenlignes med Grey Anatomy?
      Må man skrive alle oppgavene ved medisin ved NTNU på nynorsk ?
      Mvh sara

    69. Har du vært smart hele livet?
      Sånn på barneskolen og ungdomsskolen, eller har du klart å bygge deg opp i vgs? 🙂

    70. Sara: Heisann! 🙂 jeg jobbet vel jevnt og trutt. Begynte med leksene når jeg kom hjem fra skolen og holdt på til jeg var ferdig. Likte å ligge foran timeplanen slik at jeg hadde et lite forsprang. Vet du, jeg har nesten aldri sett en episode av det programmet, så det vet jeg ikke. Men ting er som regel annerledes på TV 🙂 vi skriver aldri oppgaver. Det eneste er på skriftligeksamen og da velger man selv om man vil bruke bokmål eller nynorsk 🙂

    71. Isabelle: skole, lekser og utdanning har vært viktig i familien min, så mamma og pappa har nok stimulert oss til å være pliktoppfyllende og gjøre lekser siden vi begynte på skolen. Ellers har de vært til god hjelp og nesten vært flinkere enn lærerne til å undervise/hjelpe! 😉 Men, jeg gjorde nok størst innsats på videregående! 🙂

    72. hei
      hva tror du er det laveste man kan komme inn på ntnu med på medisin, føler at det å bli lege er for vanskelig for meg, går bare i 9.klasse da… men da folk spør hva jeg vil bli må jeg nesten le litt før jeg sier det. Men ikke misforstå det er drømmen og det har det alltid hvert:) vil så gjerne hjelpe til og redde liv. Jeg vil gjerne gå rett på medisin rett etter vgs.

      hvordan klarte du deg i russe tiden?
      var det pinlig å si hva du ville bli før, trodde noen på deg?
      Husker du hva du ca. gikk ut med på ungdomskolen?
      hvordan er det med prøver, eksamen osv på ntnu?
      hvordan viste du at du ville gå på ntnu, koster det penger ?
      Er alle sånn super duper smarte? sånne små snl.no som kommer ut med fakta
      Kan man bli kasta ut pga dårlige karakterer ?
      Sorry ble litt mye hehe men takk og lykke til på eksamen og kjempe bra blogg

    73. Utrolig bra innlegg, får jo lyst å begynne på studiet bare på grunn av dette:) Jeg bare lurte på hva du hadde hørt om studiemiljøet i Bergen på medisin, til forskjell fra Trondheim?
      Masse lykke til med sisteårene da!

    74. Kan du ikke skrive et innlegg til om medisinstudiet? Er så lenge siden sist, så har lest igjennom de gamle så mange ganger nå 😉
      Hadde vært gøy å høre blandt annet hvor mange studenter som har droppet ut gjennom årene, og pensumlisten blir vanskeligere å gjennomgå, og hva slags praktiske øvelser dere har gjort til nå.
      Takk for svar
      K

    75. Hei igjen!
      Jeg lurer fortsatt på om pensumlisten blir vanskeligere å bli ferdig med når du får fra et semester til et annet.
      Fint hvis du ville svare meg etter 2 mnd+ venting. 😉

    76. Hei! Leste at du ikke hadde fysikk2 på videregående, og jeg lurte på om du føler at du har mistet noe/henget etter de andre? Angret du deg når du begynte på medisin at du ikke hadde tattFY2?
      Hilsen ei jente som har lyst til å studere medisin og lurer på om hu burde ta Fy2

    77. Tenkte bare å si “tusen takk” for at du deler din historie, du aner ikke hva det gjør med en forvirret ungdom med drømmen om å bli lege! Du inspirerer meg virkelig med å jobbe hardt på skolen, spesielt når jeg ser at man ikke trenger å være en nerd fra topp til tå for å klare å bli lege (sko-holicen inni meg takker deg)!

    78. rebbeca: Heisann! 🙂 Man har vel egentlig ikke så mye matte og fysikk på medisinstudiet. Jeg merker i alle fall ikke at jeg bruker matte og fysikk kunnskapene mine fra videregående. Det eneste matematikkrelevante vi har er nå i 3/4-klasse hvor vi har klinisk beslutningslære og statistikk. Da må vi kunne å regne ut spesifisitet, sensitivitet, PPV, NPV og så videre. Er også viktig å kunne litt om p-verdi, relativ risiko og slike begreper som man lærer om ved matematikkundervisningen på videregående.

      Hvor mange timer jeg leser hver dag er litt avhengig om jeg er i eksamensperiode eller ikke. For tiden så prøver jeg å lese minst 2 timer hver dag. Men det hender jeg har en lesefri dag og så tar jeg det heller igjen dagen etter hvor jeg da kan lese 4-5 timer 🙂

    79. Hva skjer egentlig når man er ferdig utdannet lege? Altså nå er det jo frivillig å ta turnus, men om man ikke vil spesialisere seg, hva jobber man som da? Blir man almen lege? Trodde det krevde spesialisering det også.. “/ Har du funnet ut hva hva du har tenkt å gjøre etter endt studie? 😀

    80. Vali: Når man er ferdig med 6 år på skolebenken er det turnus i 1,5 år. Deretter er man ferdigutdannet og kan jobbe som allmennlege. Hvis man ikke vil jobbe som dette, kan man få en LIS (lege i spesialisering)-stilling på et sykehus hvor man da vil spesialisere seg til å bli foreksempel pediater, kardiolog og så videre. Som allmennlege trenger man ikke å spesialisere seg, men hvis man vil kan man gjøre dette. Man må da ha jobbet i 5 år som allmennlege, tatt et visst antall kurs og jobbet et år innenfor et annet område for å bli spesialist i allmennmedisin! Man kan få seg jobb uten turnus også, men da får man dårligere lønn og står dårligere i forhold til andre, så vil absolutt anbefale å ta turnus.

      Selv vet jeg enda ikke hva jeg vil spesialisere meg i. Det vil vel tiden vise 🙂

    81. Hey jeg skal beggynne på medisinstudiet etter sommeren, så jeg lurte på hvordan du pugger til eksamener og prøver kunne du gi meg tips.

    82. Du er virkelig en stor og god inspirasjons kilde for alle dine medelever /studenter som drømmer den store drømmen ,men det må være et ”lite kall” for å si det slik ,i tillegg til et utroig spennende liv!. Mit siste forhold var til en lege , ei flott dame ,men hun kan ikke måle seg mot deg ,hun sang mye i ungdoms tiden , optrådde i mange år ,men hun tok lege studiene senere etter å ha hvert sykepleier først ,mener jeg å huske , tiden flyr det er snart 12år siden dette ble avsluttet etter nesten 3år , I dette forholdet var hun en god del eldre en meg ,men det tenkte jeg aldri på.Har samarbeidet mye med leger i forbindelse meg egen jobb som var å lære andre å dykke ,så det har hvert mye kontakt med leger til godkjennelse av elever før de fikk lov å gå i sjøen .Er pensjonert nå p.g.a. en blind vold skade jeg ble utsatt for i Skagen Danmark helt tilbake i 97. Har levd som singel med min datter siden forholdet til legen tok slutt for 11år siden,gode venner fortsatt. Dette er ikke noe å publisere på din side ,mere tenkt som litt bakgrunds info til deg , (letter å for stå at jeg er en gammel raring ,men som ser at du er unik på alle måter !) ,skal prøve å følge deg dersom det er ok ? Hare jobbert med musikk i mange år også .Introduserte Whitney Huston i Norge for mange år siden(80 Tallet),men det er en annen historie ,passer ikke her . Skulle du ha lyst til å si hei på skype ,så er det bare hyggelig , tore.schou1 Kos deg ! Vær flik vidre ! Dette fikser du fint !

    83. Hei, jeg lurte på hva slags karakter du hadde i matte? Du skjønner matte er det eneste faget jeg sliter med, der jeg får bare 3er mens jeg har 5 eller 6 i alle andre fag -_- Og bruker man mye matte i medisinstuiet og hvis, hva slags matte? Det hadde vært til mye nytte, takk på forhånd

    84. Najma_Mo: Heisann! Jeg hadde vel 6 i matematikk da jeg gikk ut av videregående. Man bruker derimot ikke så mye matematikk på medisinstudiet. I løpet av mine 5 år har jeg i alle fall ikke brukt så mye matematikk. Bare litt basic regning som alle kan. Så om matematikk ikke er din sterkeste side så må du ikke bekymre deg for at det blir for mye matematikk på medisinstudiet! 🙂

    85. Hei 🙂
      Jeg har tatt opp fag i to år nå og skal inn på medisinstudiet til høsten. Men jeg har ikke hatt biologi, blir det en stor ulempe?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg