Smoking kills

Er det noe her i verden som irriterer meg grenseløst, så er det røyking. Vi hadde "røykedag" på skolen i dag, hvor vi hadde forskjellige forelesningen om røykens historie, hvilke giftige stoffer den inneholder og røyk og psykologi.

I røyk finns det mer enn 40 kreftfremkallende stoffer og røyking kan føre til flere ulike typer kreft, mest kjent er lungekreft. Røyking kan å føre til hjerte og karsykdommer eller KOLS. (Pluss at man får dårlig ånde, gule negler og fortere rynker!) 

I Norge dør omtrent 10 000 mennesker årlig på grunn av røykingen.

Omtrent 20% av den norske befolkning røyker. Det som irriterer meg mest med disse menneskene er at de ikke tenker på at de utsetter andre for passiv røyking. Greit nok at de vil ødelegge sine egne kropper med å forgifte dem med tjære, karbonmonoksid og formaldehyd. Det er deres eget problem. Men det å utsette andre for passiv røyking er rett og slett ondskapsfullt. Jeg sier ikke at alle røykere utsetter andre mennesker for passiv røyking, men jeg opplever ofte situasjoner som irriterer meg sterkt.
Det som står høyest på irritasjonslisten min er røyking ved busskuret på St. Olav. Hallo, det står jo et skilt to meter bortenfor om at dette er et RØYKFRITT område. Likevel står det noen der med røyken sin nesten hver dag når jeg venter på bussen hjem til byåsen.
Det andre irritasjonsmomentet er naboen min som røyker i leiligheten sin/gangen. Dette er og noe som er forbudt, men visse personer bryr seg fint lite om det. Dette gjør at det lukter røyk her i fra og til månen når jeg kommer hjem om dagene.
En siste ting er festrøyking. Det er så lite "kult" som det går an å få det. Jeg skjønner at det nesten er umulig å få ungdommer til å slutte å røyke på fest, men det irriterer meg STERKT fordi. Hater å komme hjem fra fest og alle klærne mine er neddynket i røyk, det lukter verre enn pesten.

No offence Paal (du tar deg bare så bra ut på bilder ;))
Sånn! Da har jeg fått ut irritasjonen min. Selv er jeg ganske stolt av å kunne si at jeg aldri i mitt 20 år lange liv har tatt en røyk!
Hva syns dere om røyking?
 – xoxo
8 kommentarer
    1. Røyking sug,d tok fra mæ verdens beste tante:'( har selv aldri røkt da æ syns d lukter helt jævlig,ikke e d sunt heller.kan si mere når æ e på pc,sitt på telefonen nu:p

    2. helt enig. Har aldri røkt i hele mitt liv. Å skal aldri d heller. Men det som irriterer meg også er at de ikke bryr seg. Hvis man sitter i samme rom som noen andre som røyker og de vet at du ikke liker det, gjør de det likevell.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg